
План-конспект уроку на тему "Співвідношення між тригонометричними функціями одного й того самого аргументу"
Тема уроку: Співвідношення між тригонометричними функціями одного й того самого аргументу.
Мета уроку: Провести вивчення співвідношень між тригонометричними функціями, навчити спрощувати тригонометричні вирази, провести самостійну роботу.
Обладнання уроку: –
Тип уроку: комбінований урок.
Тривалість уроку: 45 хвилин.
Дата проведення: 19.10.2001
Підпис студента _______
Підпис вчителя _______
Підпис методиста _______
Хід уроку:
1. Організаційна частина. (2-3 хв.)
З дзвінком захожу в клас, чекаю, поки учні заспокояться, вітаюсь, запитую в чергових, хто відсутній, відмічаю.
2. Актуалізація знань. (5 хв.)
Нагадую з учнями формулу відстані між двома точками ( ) і прошу застосувати її для моделі одиничного кола.
3. Пояснення нового матеріалу.
Прошу учнів записати в зошитах число, тему уроку “Співвідношення між тригонометричними функціями одного аргументу”.
Якщо косинус числа a – це абсциса точки одиничного кола, а синус – ордината, то точка одиничного кола віддалена від центра кола на відстань . Оскільки , то , або ж . Ця тотожність називається основною тригонометричною тотожністю. Записую формулу на дошці.
Означивши тангенс і котангенс через синус і косинус, отримаємо ще дві формули:
;
Перемноживши ці дві рівності почленно, отримаємо , звідки , .
Поділивши обидві частини основної тригонометричної тотожності на , дістанемо , або .
Поділивши обидві частини основної тригонометричної тотожності на , дістанемо , або .
Наводжу приклади застосування основних тригонометричних тотожностей для обчислення значень тригонометричних функцій за відомим значенням однієї з них. Вони показують шляхи доведення тригонометричних тотожностей.
Приклад 1.: Знайти значення всіх тригонометричних функцій аргументу a, якщо і .
Розв’язання:
Кут a знаходиться у 4 чверті, де синус, тангенс, котангенс від’ємні, косинус додатний. За основною тригонометричною тотожністю маємо , , . За означенням тангенса , аналогічно .
Приклад 2.: Спростити вираз: ;
Розв’язання:
Далі за 25-23 хвилини до кінця уроку роздаю картки з завданнями для самостійної роботи.
Приклади завдань:
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; (1 бал) б) . (2 бали)
Т = 2π/2 = π; Т = π/(1/7) = 7π;
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; (1 бал)
– функція парна;
б) ; (2 бали)
– функція ні парна, ні непарна;
3. Порівняти числа:
а) ; (1 бал)
кут знаходиться в І чверті, синус в І чверті зростає, тому ;
б) . (2 бали)
котангенс спадає на всій області визначення, тому
4. Побудувати графік функції . (3 бали)
Спочатку побудувати графік , потім змістити його на 1,5 одиниці вгору вздовж осі ординат;
4. Підсумок уроку.
Збираю в учнів листочки з роботами. Урок закінчено, до побачення.
Варіант №1
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №4
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №2
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №5
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №3
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №6
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №7
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №10
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №8
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №11
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №9
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №12
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №13
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №16
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №14
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №17
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №15
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №18
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №19
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №22
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №20
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №23
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №21
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №24
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №25
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №28
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №26
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №29
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції
.
Варіант №27
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.
Варіант №30
1. Знайти найменший додатний період:
а) ; б) .
2. Дослідити на парність чи непарність функцію:
а) ; б) .
3. Порівняти числа:
а) ; б) .
4. Побудувати графік функції:
.