
Навчальна програма з футболу для ЗОШ 1-11 класів
1 клас
1. Теоретична підготовка: загальне уявлення про футбол; ознайомлення з правильним розташуванням на футбольному полі; уміння орієнтуватися на футбольною полі та відповідним чином реагувати на дії партнерів і су¬перників; Історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном.
2. Фізична підготовка: організуючі вправи; загальне вальні вправи; ходьба; бігові вправи; стрибкові вправи; акробатичні вправи; вправи для формування правильної постави; вправи для координації рухів; вправи для м’язів стопи; рухливі ігри “Порожнє місце”, “Через ліс”, “Дзвінок на урок”, “Рибалка”, “Передавання м’ячів у колонах над головою”.
3. Технічна підготовка:
Техніка пересування: біг; біг зі зміною напрямку і швидкості руху; стрибки поштовхом однієї ноги; зупинка стрибком.
Удари по м’ячу ногою: удар внутрішньою стороною стопи по нерухомому м’ячу ; виконання ударів після зупин¬ки та ведення м’яча .
Зупинки м’яча: зупинки підошвою м’яча, що котиться та опускається.
Ведення м’яча: ведення м’яча носком.
4. Тактична підготовка:
Індивідуальні дії без м’яча: правильне розташування гравців в іграх на невеликих майданчиках в обмежених складах; уміння орієнтуватися на футбольному полі та відповідним чином реагувати на дії партнерів і суперників.
Індивідуальні дії з м’ячем: доцільне використання вив¬чених технічних прийомів у грі.
Групові дії: ознайомлення з навчальною грою; взаємодія двох чи трьох партнерів у грі.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари внутрішньою стороною стопи по нерухомому м’ячу у стінку з відстані 5—6 м;
2) виконувати ведення м’яча носком;
3) вивчити правила 2—3 рухливих ігор та навчитися грати;
4) взяти участь у грі в футбол у зменшених складах.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) біг на 30 м з високого старту на результат.
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
понад 8,0 сек. понад 8,2 сек. 1
8,0 сек. 8,2 сек. 2
7,5 сек. 7,8 сек. 3
7,0 сек. 7,2 сек. 4
2) стрибок у довжину з місця на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 80 см менше 70 см 1
80 см 70 см 2
90 см 80 см 3
120 см 115 см 4
3) 4 зупинки підошвою м’яча, що котиться:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
1 правильно виконана зупинка 0 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
2 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу, розвиток футболу в Україні та за кордоном; основні правила гри.
2. Фізична підготовка: організуючі вправи; загально-розвивальні вправи; ходьба; вправи бігові; стрибкові акробатичні; вправи для формування правильної постави; для координації рухів; для м’язів стопи; рухливі ігри “У ведмедя у бору”, “Квач”, “Передавання м’ячів під ногами”, “Зустрічна естафета”, естафети з елементами і стрибків.
3. Технічна підготовка:
Техніка пересування: біг зі зміною напрямку і швидкості руху; стрибки поштовхом двох ніг; повороти пере ступанням на місці та в русі.
Удари по м’ячу ногою: удари внутрішньою стороною стопи по нерухомому м’ячу і м’ячу, що котиться (від гравця, назустріч йому); виконання ударів після зупинки ведення м’яча.
Зупинки м’яча: зупинки підошвою та внутрішньою стороною стопи м’яча, що котиться та опускається.
Ведення м’яча: ведення м’яча носком і середньою частиною підйому.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з місця.
4. Тактична підготовка:
Індивідуальні дії без м’яча: ознайомлення з “відкриванням” і “закриванням”.
Індивідуальні дії з м’ячем: доцільне використання вивчених технічних прийомів у грі; визначення та розуміння ігрових ситуацій, у яких доцільне ведення м’яча.
Групові дії: взаємодія двох чи трьох партнерів у грі; ви¬конання передач в ноги партнеру, виконання найпростіших комбінацій під час початкового удару та вкидання м’яча з-за бічної лінії.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари внутрішньою стороною стопи по м’ячу, що котиться від гравця і назустріч йому;
2) виконувати зупинки підошвою та внутрішньою сто¬роною стопи м’яча, що котиться та опускається;
3) уміти виконувати комплекс вправ для формування правильної постави;
4) взяти участь у грі в футбол у зменшеному складі.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимога:
1) біг на 30 м з високого старту на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
понад 7,8 сек. понад 8,0 сек. 1
7.8 сек. 8,0 сек. 2
7 2 сек. 7,5 сек. 3
6,3 сек. 6,8 сек. 4
2) стрибок у довжину з місця на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 85 см менше 80 см 1
85 см 80 см 2
100см 90см 3
140 см 125 см 4
3) 4 зупинки внутрішньою стороною стопи м’яча, що котиться:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
1 правильно виконана зупинка 0 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
3 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; правила гри організація та проведення змагань.
2. Фізична підготовка: організуючі вправи; загально-розвивальні вправи; ходьба; бігові вправи; стрибкові вправи; акробатичні вправи; вправи для формування правильної постави; вправи для координації рухів; вправи для м’язів стопи; рухливі ігри “Вовк у канаві”, “Стрибки по смугах”, “Боротьба за м’яч”, естафети з елементами бігу і стрибків, естафети з елементами футболу.
3. Технічна підготовка:
Техніка пересування: біг приставним кроком; зупинки випадом і стрибком; стрибки з розбігу; поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами.
Удари по м’ячу ногою: удари середньою та внутрішньою частинами підйому по нерухомому м’ячу; виконання ударів після зупинки та ведення м’яча.
Удари по м’ячу головою: удар по м’ячу середньою частиною лоба з місця.
Зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи в русі.
Ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою га зовнішньою частинами підйому.
Відволікальні дії (фінти): фінт “відходом”.
Відбирання м’яча: відбирання м’яча вибиванням у випаді.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з місця і з кроку в ноги партнеру.
Жонглювання м’ячем.
Техніка гри воротаря: основна стійка і пересування воротаря; ловіння м’яча знизу.
4. Тактична підготовка:
Індивідуальні дії без м’яча: вибір моменту для “відкривання” і “закривання” з метою отримання м’яча.
Індивідуальні дії з м’ячем: доцільне використання вивчених технічних прийомів у грі; визначення та розуміння ігрових ситуацій, у яких доцільні ведення або передача м’яча партнеру.
Групові дії: взаємодія двох чи трьох партнерів у грі; виконання передач в нога і на удар партнеру; виконання найпростіших комбінацій під час початкового, кутового ударів та вкидання м’яча з-за бічної лінії.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари по м’ячу середньою частиною підйому у стінку з відстані 8—10 м;
2) виконувати жонглювання м’ячем і досягти результату 6 разів (хлопчики) і 5 разів (дівчатка);
3) уміти виконувати комплекс вправ для профілактики плоскостопості;
4) взяти участь у грі в футбол у зменшених складах, і
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) біг на 30 м з високого старту на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
понад 7,5 сек. понад 7,8 сек. 1
7,5 сек. 7,8 сек. 2
6,9 сек. 7,3 сек. 3
5,9 сек. 6,5 сек. 4
2) стрибок у довжину з місця на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 90 см менше 80 см 1
90 см. 80 см 2
110 см 105 см 3
160см 135 см 4
3) жонглювання м’ячем на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 4 разів менше 3 разів 1
4 рази Зрази 2
5. разів 4 рази 3
6 разів 5 разів 4
4 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; місця занять, обладнання, інвентар.
2. Фізична підготовка: організуючі вправи; загально-розвивальні вправи; ходьба; бігові вправи; стрибкові вправи; акробатичні вправи; - вправи для формування правильної и; вправи для координації рухів; вправи для м’язів рухливі ігри “Група, струнко!”, “М’яч — середньому”, “Не давай м’яча ведучому”, “М’яч у колі”, естафети елементами футболу.
3. Технічна підготовка:
Техніка пересування: біг перехресним кроком; поворот стрибком; поєднання бігу зі стрибками, зупинками, воротами.
Удари по м’ячу ногою: удари середньою та внутрішні частинами підйому по нерухомому м’ячу і м’ячу , що котиться (від гравця, назустріч йому, праворуч або дії від нього); виконання ударів на точність після зупинки ведення м’яча та відволікальні дії.
Удари пом’яну головою: удари по м’ячу середньою частиною лоба з місця та з розбігу.
Зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи в русі; зупинки стегном і груп зустрічного м’яча.
Ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому по прямій, по колу “вісімкою”, а також поміж стійок.
Відволікальні дії (фінти): фінти «відходом”, “ударом”, “зупинкою”.
Віднімання м’яча: віднімання м’яча вибиванням у суперника у випадку, коли він рухається назустріч, та праворуч від гравця,
Вкидання м’яча: з місця і з кроку на точність (у ноги чи на хід партнера),
Жонглювання м’ячем.
Техніка гри воротаря: ловіння м’яча зверху; м’яча зверху і знизу.
4. Тактична підготовка:
Індивідуальні дії без м’яча: вибір моменту для “відкривання” і “закривання” з метою отримання м’яча; вміння оцінювати доцільність тієї чи іншої позиції, своєчасно займати найвигіднішу позицію для отримання м’яча.
Індивідуальні дії з м’ячем: доцільне використання вивчених технічних прийомів у грі; визначення та розуміння ігрових ситуацій, у яких доцільні ведення, передача м’яча партнеру та обведення суперника.
Групові дії: взаємодія двох чи трьох партнерів у грі; конання передач у ноги, на удар партнеру та на вільне місце; виконання найпростіших комбінацій під час початкового, кутового, штрафного і вільного ударів та вкидання м’яча з-за бічної лінії.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари по м’ячу внутрішньою частиною підйому ноги у стінку з відстані 8—10 м;
2) виконувати жонглювання м’ячем і досягти результату 7 разів (хлопчики) і 6 разів (дівчатка);
3) вивчити правила рухливих ігор “М’яч — середньому”, “Не давай м’яч ведучому”, “М’яч у колі” та навчитися грати;
4) взяти участь у грі в футбол у зменшеному складі.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимога:
1) біг на 30 м з високого старту на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
понад 7,3 сек. понад 7,5 сек. 1
7,3 сек. 7,5 сек. 2
6,6 сек. 7,0 сек. 3
5,6 сек. 6,0 сек. 4
2) стрибок у довжину з місця на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
до 110 см до 100 см 1
110 см 100 см 2
125 см 115 см 3
165 см 150 см 4
3) жонглювання м’ячем на результат
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 5 разів менше 4 разів 1
5 разів 4 разів 2
6 разів 5 разів 3
7 разів б разів 4
5 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; гігієна і загартування юного футболіста.
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: загально-розвивальні вправи в парах, трійках і групах; рівномірно-перемінний біг на 30 і 60 м; біг на витривалість 200 м, ЮО м, 500 м; стрибки у висоту та довжину з місця; вправи з навантаженням (гантелями масою 0,5—1 кг); елементи акробатики; рухливі ігри та естафети з м’ячем; спортивні ігри за спрощеними правилами (гандбол, баскетбол).
Спеціальна фізична підготовка:
Вправи для розвитку швидкості: повторне пробігання коротких відрізків (10—30 м); “човниковий” біг; прискорення та ривки з м’ячем; рухливі ігри “День і ніч”, “Виклик”, “Виклик номерів”, “Ривок за м’ячем” та інші.
Вправи для розвитку спритності: стрибки з поворотом на 90— 180 градусів; стрибки з імітуванням удару головою; жонглювання м’ячем; подолання смуги перешкод; рухливі ігри “Виштовхни з кола”, “Мисливці й качки” та інші.
Вправи на координацію рухів: вправи в рівновазі; гімнастичні вправи на 8 рахунків і більше; рухливі ігри на координацію рухів; спортивні ігри - гандбол, баскетбол з лементами футболу; елементи акробатики,
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; різні поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем .
Удари по м’ячу ногою: удар зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу; удари середньою та внутрішньою частинами підйому по м’ячу, що котиться; удари в русі.
Удари по м’ячу головою: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку.
Зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи в русі; зупинка внутрішні стороною стопи м’яча, що летить.
Ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому по прямій, колу, “вісімкою”, а також поміж стійок; ведення м’яча зміною напрямку і швидкості руху.
Відволікальні дії (фінти): фінти “відходом”, “ударом”, “зупинкою» в умовах ігрових вправ.
Віднімання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча вивченими способами на дальність.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою, лівою ногами, стегном, головою без повторення однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: ловіння м’яча збоку; гра на ході; відбивання м’яча однією та двома руками.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: маневрування на полі: “відкривання” для прийому м’яча, відволікання суперника; вміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми.
Групові дії: взаємодія двох і більше гравців; взаємодія партнерами під час організації атаки.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вміння правильно вибирати позицію стосовно суперника та протидіяти отриманню ним м’яча вдосконалення “закривання”.
Групові дії: вдосконалення правильного вибору позиції
Тактика воротаря: вміння вибрати правильну пози у воротах під час різних ударів залежно від кута удару
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари середньою частиною підйому м’ячу, що відскакує від стінки, з відстані 8—10 м;
2) виконувати передачі партнеру в руки з відстані 7
3) виконувати ведення м’яча зовнішньою частині підйому прямо та по дузі, під час швидкого бігу;
4) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою без повторення однією ногою чи частиною тулуба і досягти результату 8 разів (хлопці) і 7 разів (дівчата);
5) взяти участь у грі в футбол у зменшеному складі.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимога:
1) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою без повторення, однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
менше 5 разів менше 4 разів 1
5 разів 4 рази 2
6 разів 6 разів 3
8 разів 7 разів 4
2) 5 передач м’яча партнеру з місця на точність одним з вивчених способів з відстані 7 м:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
1 або жодної правильно виконаної передачі жодної правильно виконаної передачі 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
3) 5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним вивчених способів у коло діаметром 1 м, що встановлюється у вертикальному положенні на відстані 8 м:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
Жодного влучного удару жодного влучного удару 1
1 1 2
2 2 3
3 3 4
6 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського розвиток футболу в Україні та за кордоном; режим і чування юного футболіста.
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: гальнорозвивальні вправи в парах, трійках і групах; рівномірно-перемінний біг на 30 і 60 м; повторно-інтервальне пробігання (серіями) різних за довжиною відрізків (від 10 до 30 м) з максимальною швидкістю (8—12 відрізків у кожній серії), з паузами для відпочинку 30 сек. біг на витривалість 200 м, 400 м, 500 м; стрибки у висоту та довжину з місця, вправи з навантаженням (гантелями масою 0,5—1 кг), елементи акробатики, рухливі ігри та естафети з м’ячем; спортивні ігри за спрощеними правилами (гандбол, баскетбол).
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку швидкості: повторне пробігання коротких відрізків (10—30 м) з різних вихідних положень; “човниковий» біг; прискорення та ривки з м’ячем ; рухливі ігри “День і ніч”, “Виклик”, “Виклик номерів”, “Ривок за м’ячем” та інші.
Вправи для розвитку спритності: стрибки з поворотом на 90—180 градусів; стрибки з імітуванням ударів головою й ногою; жонглювання м’ячем ; подолання смуги перешкод; рухливі ігри “Виштовхни з кола”, “Мис-пивці й качки” та інші.
Вправи на координацію рухів: вправи в рівновазі; гімнастичні вправи на 8 рахунків і більше; рухливі ігри на координацію рухів; спортивні ігри — гандбол, баскетбол — елементами футболу; елементи акробатики.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: різні поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу і м’ячу, що котиться; удар внутрішньою стороною стопи по м’ячу, що летить; удари в русі; удари на точність,
Удари по м’ячу головою: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність.
Зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми в русі.
Ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху.
Відволікальні дії (фінти): фінти “відходом”, “ударом”, “зупинкою” в умовах ігрових вправ; фінти “відходом” випадом і перенесенням ноги через м’яч; фінт “ударом” ногою з “прибиранням” м’яча під себе; фінти “зупинкою” під час ведення з наступанням і без наступання на м’яч підошвою.
Відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; відбирання а під час двобою з суперником ударом і зупинкою ногою в широкому випаді.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою, лівою ногами, стегном, головою без повторення однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння відбивання, переведення м’яча без падіння.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля вміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми.
Групові дії: взаємодія з партнерами під час організації атаки з використанням різних передач: на хід, у ноги, коротких, середніх, довгих, поздовжніх, поперечних, діагональних, понизу, поверху.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення “закривання”; вміння вибрати момент і спосіб дії (удар чи зупинка) для перехоплення м’яча.
Групові дії: вдосконалення правильного вибору позиції вміння взаємодіяти в обороні за рівного співвідношення сил із суперником.
Тактика воротаря: вміння вибрати місце у штрафне майданчику під час ловіння м’яча на виході.
5. Домашні завдання.
1) виконувати удари внутрішньою частиною підйому по м’ячу, що відскакує від стінки, з відстані 8 - 10 м.
2) виконувати ведення м’яча внутрішньою частиною підйому по дузі, при швидкому бігу;
3) виконувати ведення м’яча на 30 м з торканням його не менше трьох разів, при швидкому бігу;
4) виконувати удари по м’ячу одним із вивчених способів у гандбольні або половину футболі воріт з 11 м;
5) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою гами, стегном, головою без повторення однією ногою частиною тулуба і досягти результату 10 разів (хлопці) і 8 разів (дівчата);
6) взяти участь у двосторонній грі в футбол.
Для воротарів:
7) виконувати кидки м’яча вивченими способами на діяльність з розбігу не більше 4 кроків;
8) виконувати діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) ведення м’яча на 30 м з торканням його не, менше трьох разів, одним із вивчених способів на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
більше 6,8 сек. більше 7,0 сек. 1
6,8 сек. 7,0 сек. 2
6,6 сек. 6,8 сек. 3
6,4 сек. 6,6 сек. 4
2) 3 (хлопчики) і 4 (дівчатка) удари по м’ячу одним із вивчених способів у гандбольні або вказану половину футбольних воріт з відстані 11 м:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
Жодного влучного удару жодного влучного удару 1
1 1 2
2 2 3
3 3 4
3) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою без повторення однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопчики Дівчатка Рівень компетентності
Менше 6 разів менше 5 разів 1
6 разів 5 разів 2
8 разів 7 разів 3
10 разів 8 разів 4
7 клас
1. Теоретична підготовка: Історія українського футболу, розвиток футболу в Україні та за кордоном; лікарський контроль і самоконтроль юного футболіста.
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: загально-розвивальні вправи в парах, трійках і групах; рівномірно-ремінний біг на 30 м, 60 м і 100 м; повторно-інтервальне пробігання (серіями) різних за довжиною відрізків (від 10 до 30 м).з максимальною швидкістю (8 – 12 відрізків у серії), з паузами для відпочинку 30 сек.; біг на витривалі 200 м, 400 м, 500 м; стрибки у висоту та довжину з місця вправи з навантаженням (гантелями масою 0,5 - 1 кг); елементи акробатики; рухливі ігри та естафети з м’ячем; спортивні ігри за спрощеними правилами (гандбол, баскетбол)
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку швидкості: повторне пробіг коротких відрізків (10—30 м) з різних вихідних положень у різних напрямках; “човниковий” біг; прискорення та ривки з м’ячем; рухливі ігри – “День і ніч”, “Виклик”, “Виклик номерів”, “Ривок за м’ячем” та інші.
Вправи для розвитку спритності: стрибки з поворотом на 90—180 градусів; стрибки з імітуванням ударів) головою й ногою; діставання підвішеного м’яча головою, жонглювання м’ячем; подолання смуги перешкод; рухливі ігри “Виштовхни з кола”, “Мисливці й качки” та інші.
Вправи на координацію рухів: вправи в рівновазі; гімнастичні вправи на 8 рахунків і більше; рухливі ігри на координацію рухів; спортивні ігри гандбол, баскетбол з елементами футболу; елементи акробатики.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: різні поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: удари середньою частиною підйому по м’ячу, що котиться, підстрибує, летить; удари правою та лівою ногами різними способами; удари на точність і дальність.
Удари по м’ячу головою: удари по м’ячу середньою частиною (доба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність.
Зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми в русі; зупинка з поворотом до 180 градусів внутрішньою частиною підйому м’яча, що опускається.
Ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення.
Відволікальні дії (фінти): фінти “відходом”, “ударом”, “зупинкою” в умовах ігрових вправ; фінт “відходом” перенесенням ноги через м’яч; фінти “ударом” ногою і пропусканням м’яча партнеру, “ударом” головою; фінти “зупинкою” після передачі м’яча партнером з пропусканням м’яча.
Відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника спереду, збоку, з заду, в умовах ігрових вправ.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень – з місця і після розбігу на дальність.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: кидання м’яча рукою; ловіння та відбивання м’яча у грі на виході.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: маневрування на полі: “відкривання” прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля за рахунок швидкісного маневрування по фронту атаки та підключення з глибини оборони; уміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми.
Групові дії: взаємодія з партнерами під час організації атаки; правильна взаємодія на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення “закривання”; протидіяти передачі, веденню та удару по воротах.
Групові дії: вдосконалення правильного вибору поз уміння взаємодіяти в обороні при рівному співвідношенні сил і при чисельній перевазі суперника.,
Тактика воротаря: уміння розігрувати удар від своїх воріт; уміння вводити м’яч у гру партнеру, що відкривається, після ловіння.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу у стінку з відстані 4 - 5 м;
2) виконувати зупинки внутрішньою стороною м’яча, що відскакує від стінки після несильного кидка на відстані 2—3 м, не даючи йому впасти (25—30 повторень;
3) виконувати вкидання м’яча партнеру в відстані 10—12 м;
4) виконувати удари по м’ячу на точність з місця у гандбольні ворота з відстані 9 м (м’яч перетинає лінію воріт у повітрі); .
5) виконувати ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше двох торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до них воріт;
6) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба і досягти результату 12 разів (хлоп і 9 разів (дівчата);
7) взяти участь у двосторонній грі в футбол;
Для воротарів:
8) кидати м’яч вивченими способами на дальність розбігу не більше 4 кроків;
9) виконувати діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) 4 (хлопці) і 5 (дівчата) ударів по м’ячу на точність з місця одним з вивчених способів у гандбольні ворота відстані 9 м (м’яч перетинає лінію воріт у повітрі):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
жодного влучного удару жодного влучного удару 1
1 1 2
2 2 3
3 3 4
2) ведення м’яча на відстань 9 м по прямій {не менше двох торкань) при швидкому бігу одним з вивчених способів, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт, на результат (спроба зараховується, якщо м’яч потрапляє у ворота; за необхідності надається друга спроба):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
понад 6,0 сек. понад 6,5 сек. 1
6,0 сек. 6,5 сек. 2
5,5 сек. 6,0 сек. 3
5,0 сек. 5,5 сек. 4
3) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 8 разів менше 6 разів 1
8 разів б разів 2
10 разів 8 разів 3
12 разів 9 разів 4
8 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; фізична підготовка юного футболіста.
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: загально-розвивальні вправи в парах, трійках і групах; рівномірно-перемінний біг на 30 м, 60 м, 100 м і 200 м; повторно-інтервальне пробігання (серіями) різних за довжиною відрізків (від 10 до 30 м) з максимальною швидкістю (8 - 12 відрізків у кожній серії), з паузами для відпочинку 30 сек.; біг на витривалість 200 м, 400 м, 500 м; стрибки у висоту та довжину з місця; вправи з навантаженням (набивними м’ячами масою ,1—2 кг, гантелями масою 0,5—1 кг); елементи акробатики; рухливі ігри та естафети з м’ячем; зустрічні і колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метання у ціль, киданий та ловінням м’яча, стрибками і бігом у різних поєднаннях; вправи на приладах (канат, жердина, драбина, гімнастичні лава і стінка, перекладина, опорні стрибки через козла і коня з містка); спортивні ігри за спрощеними правилами (гандбол, баскетбол, хокей з м’ячем ).
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку швидкості: повторне пробігання коротких відрізків (10—30 м) з різних вихідних положень, у різних напрямках, зі зміною напрямку бігу за зоровим сигналом; «човниковий» біг; біг боком і спиною вперед; прискорення та ривки з м’ячем, ривки до м’яча з наступним ударом по воротах; рухливі ігри «День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок м’ячем « та інші.
Вправи для розвитку спритності: стрибки з поворотом на 90—180 градусів; стрибки з імітуванням ударів головою й ногою; діставання підвішеного м’яча головою, ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу} ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених різній висоті; жонглювання м’ячем; подолання смуги перешкод; рухливі ігри «Виштовхни з кола», «Мисливці качки» та інші.
Вправи на координацію рухів: вправи в рівне вазі; гімнастичні вправи на 8 рахунків і більше; рухлі ігри на координацію рухів; спортивні ігри гандбол баскетбол, волейбол з елементами футболу; елементи акробатики.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: різні поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ноті ми різними способами по м’ячу, що котиться і летить у різних напрямках; удари на точність і дальність з оцінкою тактичної обстановки перед виконанням удару.
Удари по м’ячу головою: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність дальність з оцінкою тактичної обстановки перед виконанням удару.
Зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми в русі; зупинки з поворотом до 180 градусів внутрішньою та зовнішньою стиками підйому м’яча, що опускається.
Ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення, контролюючи м’яч.
Відволікальні дії (фінти): фінти “відходом”, “ударом”, “зупинкою” в умовах ігрових вправ з активним двобоєм.
Відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: вибивання м’яча ногою з землі та з рук на дальність і точність.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці доля за рахунок швидкісного маневрування по фронту атаки та підключення з глибини оборони; уміння вибрати з кількох можливих рішень даної ігрової ситуації найправильніше та раціонально використати вивчені технічні прийоми.
Групові дії: взаємодія з партнерами під час організації атаки; правильна взаємодія на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; гра в один
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення “закривання”, “перехоплення”; уміння протидіяти передачі; веденню та удару по воротах.
Групові дії: вдосконалення правильного вибору позиції та страхування під час організації протидії ата кувальним комбінаціям.
Тактика воротаря: уміння правильно визначати момент для виходу з воріт; уміння керувати грою партнерів обороні.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари зовнішньою частиною підйому по м’ячу, що відскакує від стінки, з відстані 4—5 м;
2) виконувати удари середньою частиною лоба по м’ячу, що відскакує від стінки після несильного кидка відстані 2—3 м, не даючи (15—20 повторень);
3) виконувати зупинки стегном м’яча, що відскакує від стінки після несильного кидка з відстані 2—3 м, не даючи йому впасти (25—30 повторень);
4) виконувати удари по м’ячу на точність з місця у вибрану половину футбольних воріт з відстані 16,5 м;
5) виконувати удари по м’ячу на дальність;
6) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ноги чи частиною тулуба і досягти результату 14 разів (хлопці) і 10 разів (дівчата);
7) взята участь у двосторонній грі в футбол;
Для воротарів:
8) виконувати кидки м’яча вивченими способами дальність з розбігу не більше 4 кроків;
9) виконувати діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимога:
1) 5 ударів по м’ячу на точність з місця одним з вивчених способів у вказану половину футбольних воріт відстані 16,5 м:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
1 або одного влучного удару жодного влучного удару 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
2) удар по м’ячу на дальність одним з вивчених способів:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 25 м менше 15 м
1
25м 15м 2
35м 25м 3
45 м 35м 4
3) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стег¬ном, головою (без повторення), однією ногою чи части¬ною тулуба на результат:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
Не менше 10 разів менше 7 разів 1
10 разів 7 разів 2
12 разів 9 разів 3
14 разів 10 разів 4
4) вкидання м’яча на дальність одним з вивчених
способів:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
До 10 м до 8 м 1
10 м 8м 2
11 м 9м 3
12 м 10м 4
9 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; технічна підготовка юного футболіста.
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: загально-розвивальні вправи в парах, трійках і групах; рівномірно-перемінний біг на 30 м, 60 м, 100 м і 200 м; повторно-інтервальне пробігання (серіями) різних за довжиною відрізків (від 10 до 30 м) з максимальної швидкістю (8—12 відрізків у кожній серії), з паузами для відпочинку 30 сек.; біг на витривалість 200 м, 400 м, 500 м; стрибки у висоту та довжину з місця; вправи з навантаженням (набивними м’ячами масою1—2 кг, гантелями масою 0,5—1 кг, естафети з різні ми способами передачі, киданням та штовханнями набивних м’ячів); елементи акробатики; рухливі ігри естафети з м’ячем; зустрічні і колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, киданням та ловінням м’яча, стрибками і бігом у різні поєднаннях; вправи на приладах (канат, жердина, драбина, гімнастичні лава і стінка, перекладина), опорні стрибки через козла і коня з містка; спортивні ігри за спрощеними правилами (гандбол, баскетбол, хокей з м’ячем).
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку швидкості: повторне пробігання коротких відрізків (10—30 м) з різних вихідних положень, у різних напрямках, зі зміною напрямку бігу за зоровим сигналом; «човниковий» біг; біг боком і спиною вперед; біг з раптовим поворотом кругом за зоровим сигналом; біг “змійкою”; прискорення та ривки з м’ячем, ривки до м’яча з наступним ударом по воротах; рухливі ігри “День і ніч”, “Виклик”, “Виклик номерів”, “Ривок за м’ячем” та інші.
Вправи для розвитку спритності: стрибки з поворотом на 90—180 градусів; стрибки з імітуванням ударів головою й ногою; діставання підвішеного м’яча головою, ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; жонглювання м’ячем; подолання смуги перешкод; рухливі ігри “Виштовхни з кола”, “«Мисливці й качки” та інші.
Вправи на координацію рухів: вправи в рівновазі; гімнастичні вправи на 8 рахунків і більше; рухливі ігри на координацію рухів; спортивні ігри гандбол, баскетбол, волейбол з елементами футболу; елементи акробатики.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: різні поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ногами різними способами по м’ячу, що котиться і летить у різних напрямках, по різних траєкторіях, з різними швидкостями; удари на точність і дальність з оцінкою тактичної обстановки перед виконанням удару.
Удари по м’ячу головою: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність з оцінкою тактичної обстановки перед виконанням дару.
Зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми в русі; зупинка підйомом м’яча, що опускається; зупинка м’яча в русі, виводячи м’яч на зручну позицію для подальших дій.
Ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення, контролюючи м’яч та відпускаючи його від себе на 8—10 м.
Відволікальні дії (фінти): фінти “відходом”, “ударом”, “зупинкою” в умовах ігрових вправ з активним двобоєм та навчальних ігор.
Відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор.
Вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем право і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння та в падінні; вибивання м’яча ногою з землі та з рук на дальність і точність.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: маневрування на полі: “відкривання” для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля за рахунок швидкісного маневрування по фронту атаки та підключення з глибини оборони; уміння вибрати з кількох можливих рішень даної ігрової ситуації найправильніше та раціонально використати вивчені технічні прийоми: різні способи ударів по м’ячу, зупинок, ведення, залежно від напрямку, траєкторії та швидкості руху м’яча.
Групові дії: взаємодія з партнерами під час організації атаки; правильна взаємодія на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; вдосконалення ігрових та стандартних ситуацій.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення “закривання”, “перехоплення” та відбирання м’яча.
Групові дії: створення чисельної переваги в обороні; уміння взаємодіяти в обороні під час виконання суперником стандартних комбінацій; організація і побудова “стінки”.
Тактика воротаря: уміння займати правильну позицію під час кутового, штрафного та вільного ударів поблизу своїх воріт; організація атаки під час введення м’яча у гру.
5. Домашні завдання:
1) виконувати удари внутрішньою стороною стопи у стінку чи в іншу ціль з відстані 10—15 м, підкидаючи м’яч і не даючи йому впасти (25—30 повторень);
2) виконувати зупинки грудьми м’яча, підкинутого партнером догори з відстані 2—3 м (для хлопців);
3) виконувати відволікальні дії (фінти) «відходом» проти нерухомої перешкоди;
4) виконувати вкидання м’яча на дальність;
5) виконувати ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше двох торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт;
6) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба і досягти результату 16 разів (хлопці) та 11 разів (дівчата);
7) взяти участь у двосторонній грі в футбол;
Для воротарів:
8) в умовному коридорі шириною 10 м виконувати удари по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи з-за меж штрафного майданчика;
9) виконувати кидки м’яча вивченими способами на дальність з розбігу не більше 4 кроків;
10) виконувати діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше двох торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт, на результат (спроба зараховується, якщо м’яч потрапляє у ворота; за необхідності надається друга спроба):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
Понад 5,0 сек. понад 5,5 сек. 1
5,0 сек. 5,5 сек. 2
4,5 сек. 5,0 сек. 3
4,0 сек. 4,5 сек. 4
2) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стеном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
Менше 14 разів менше 8 разів 1
14 разів 8 разів 2
15 разів 10 разів 3
16 разів 11 разів 4
3) вкидання м’яча на дальність одним з вивчених способів:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше І 2 м менше 10 м 1
12м 10м 2
13м 11 м 3
14м 12м 4
Для воротарів:
4) удар по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи з-за меж штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 10 м враховується кращий результат двох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 16 м менше 12 м 1
16м 12м 2
20м 16м 3
24м 20м 4
5) кидок м’яча на дальність і точність одним з вивчених способів з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи з-за меж штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 3 м:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 12 м менше 10 м 1
12м 10м 2
14м 12 м 3
16м 14м 4
6) діставання підвішеного м’яча кулаком, у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою (висота стрибка визначається різницею між висотою підвішеного м’яча і висотою витягнутої руки (кисть стиснута в кулак); зараховується кращий результат трьох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
До 35 см до 30 см 1
35см 30см 2
40см 35см 3
45 см 40см 4
10 клас
Повторення.
1. Теоретична підготовка: історія українською футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; тактична підготовка юного футболіста; особливості підготовки жінок у футболі (для дівчат).
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: повторення вправ, які використовувались у середніх класах; рівномірно-перемінний та інтервально-повторний біг на дистанції від 30 до 100 м з максимальною швидкістю, зі стартом з різних вихідних положень; рівномірно-перемінний біг на витривалість 400—800 м, кроси до 3000 м; стрибки у висоту, довжину, потрійним стрибком з місця і з розбігу, стрибки з навантаженнями, стрибки на глибину до 1 м, вправи зі скакалкою; вправи з гантелями вагою 1 – 3 кг для різних груп м’язів, піднімання штанги до рівня грудей, вижимання штанги лежачи на спині (штанга вагою 15 – 40 кг), присідання з вантажем чи штангою на пле¬чах, піднімання вантажу, покладеного на стегно, тощо (вантаж вагою 5—10 кг); акробатичні вправи; рухливі ігри та естафети, подолання смуги перешкод; вправи на гнучкість у парах, вправи в положенні лежачи, вправи біля гімнастичної драбини, з гімнастичною лавою, вправи біля опори тощо; спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу (гандбол, баскетбол, волейбол).
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку сили: підскоки угору, присівши, з навантаженням; присідання на одній нозі з наступним підскоком угору; лежачи на животі — згинання ніг у колінах з опором партнера чи гумового амортизатора; удари по футбольному і набивному м’ячах на дальність; кидання набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху ногою вперед; боротьба за м’яч за допомогою поштовхів.
Вправи для розвитку швидкості та швидкісно-силових якостей: біг з максимальною швидкістю після підстри¬бування, після бігу на місці, після різкої зміни напрямку бігу, після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод (бар’єр, рів тощо); “човниковий” біг 4 х 10 м; біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30—60 м; виконання елементів техніки з наступним ривком і ударом у ціль; естафети з веденням м’яча на максимальній швидкості; рухливі ігри з елементами футболу.
Вправи для розвитку витривалості: біг з навантаженням, з опором; біг під гору та навпаки; гонки за лідером; ті самі вправи з м’ячем; ігрові вправи (3 х З, З х 2 тощо) великої інтенсивності, чергуючи їх з інтервалами відпочинку; двосторонні ігри у зменшених за чисельністю складах та ін.
Вправи для розвитку спритності: повторення вправ, які використовувались у середніх класах, але з поступовим ускладненням їх виконання.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: вдосконалення різних прийомів техніки пересування у поєднанні з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: вдосконалення точності ударів (у ціль, у ворота, партнеру, що рухається); уміння розраховувати силу удару.
Удари по м’ячу головою: вдосконалення техніки ударів лобом, особливо у стрибку, виконуючи їх з активним опором, звертаючи при цьому увагу на висоту стрибка.
Зупинки м’яча: вдосконалення зупинок м’яча різними способами, виконуючи прийоми з найменшою втратою часу, на великій швидкості руху.
Ведення м’яча: вдосконалення ведення м’яча різними способами на великій швидкості, змінюючи напрямок і ритм руху, застосовуючи відволікальні дії (фінти).
Відволікальні дії (фінти): вдосконалення фінтів з урахуванням розвитку в учнів рухових якостей, зважаючи на ігрове місце учня у складі команди.
Відбирання м’яча: відбирання м’яча у підкаті; вдосконалення уміння визначати задум суперника, що володіє м’ячем.
Вкидання м’яча: вдосконалення точності і дальності вкидання м’яча, змінюючи відстань до цілі.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: вдосконалення техніки ловіння та відбивання різних м’ячів, знаходячись у воротах і на виході з воріт; вдосконалення кидання руками та вибивання м’яча ногами на точність і дальність.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: вдосконалення тактичних здатностей та умінь: несподіване та своєчасне “відкривання”, доцільне ведення й обведення, раціональні передачі, ефективні удари.
Групові дії: вдосконалення швидкості організації атак, виконуючи повздовжні та діагональні, середні та довгі передачі; створення чисельної переваги в атаці за рахунок підключення півзахисників та захисників.
Командні дії: організація швидкого та поступового нападу.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення тактичних здатностей та умінь: своєчасне “закривання”, ефективна протидія веденню, обведенню, передачі, удару.
Групові дії: підсилення захисту за рахунок збільшення кількості гравців, що обороняються; вдосконалення узгодженості дій в обороні.
Командні дії: організація оборони проти швидкого та поступового нападу.
Тактика воротаря: вдосконалення уміння визначати напрямок можливого удару; вдосконалення гри на виходах, швидкої організації атаки, керування грою партнерів по обороні.
5. Домашні завдання:
1) підкидаючи м’яч, виконувати удари середньою частиною підйому після першого відскоку вій землі, потім з льоту у стінку чи в іншу ціль з відстані 10— 15 м (25—30 повторень);
2) підкидаючи м’яч, виконувати зупинки з поворотом м’яча, що опускається (25—30 повторень);
3) виконувати відбирання м’яча вибиванням у випаді у партнера, що веде м’яч;
4) виконувати удари по м’ячу на дальність;
5) виконувати ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше 2 торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт;
6) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба і досягти результату 18 разів (хлопці) та 12 разів (дівчата);
7) взяти участь у двосторонній грі в футбол;
8) вивчити правила та взяти участь у грі в міні-футбол.
Для воротарів:
9) в умовному коридорі шириною 10 м виконувати удари по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика;
10) кидати м’яч вивченими способами на дальність з розбігу на відстань не більше 4 кроків;
11) діставати підвішений м’яч кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) 5 ударів по м’ячу на точність з місця одним з вивчених способів у вказану третину футбольних воріт з відстані 16,5 м:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
1 або жодного влучного удару жодного влучного удару 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
2) ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше 2 торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт, на результат (спробу зараховується, якщо м’яч потрапляє у ворота; за необхідності надається друга спроба):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
понад 4,5 сек. понад 5,0 сек. 1
4,5 сек. 5,0 сек. 2
4,2 сек. 4,5 сек. 3
3,8 сек. 4,2 сек. 4
3) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 16 разів менше 9 разів 1
16 разів 9 разів 2
17 разів 11 разів 3
18 разів 12 разів 4
Для воротарів:
4) удар по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу на відстань не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 10 м (зараховується кращий результат двох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 20 м менше 16 м 1
20м 16м 2
24м 20м 3
30м 24м 4
5) кидання м’яча на дальність і точність одним з вивчених способів з розбігу на відстань не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 3 м:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 14 м менше 12 м 1
14м 12м 2
16 м 14м 3
20м 16м 4
6) діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою (висота стрибка визначається різницею між висотою підвішеного м’яча і висотою витягнутої руки (кисть стиснута в кулак); зараховується кращий результат трьох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
нижче 40 см нижче 35 см 1
40см 35см 2
45 см 40см 3
50см 45 см 4
11 клас
1. Теоретична підготовка: історія українського футболу; розвиток футболу в Україні та за кордоном; вплив занять футболом на організм людини; особливості підготовки! жінок у футболі (для дівчат).
2. Фізична підготовка.
Загальна фізична підготовка: повторення вправ, які використовувались у середніх класах; рівномірно-перемінний та інтервально-повторний біг на дистанції від 30 до 200 м з максимальною швидкістю, зі стартом з різних вихідних положень; рівномірно-перемінний біг на витривалість на відстань 400—800 м, кроси до 3000 м; стрибки у висоту, довжину, потрійним стрибком з місця і з розбігу, стрибки з навантаженнями, стрибки на глибину до 1 м, вправи зі скакалкою; вправи з гантелями вагою 1—3 кг для різних груп м’язів, піднімання штанги до рівня грудей, вижимання штанги лежачи на спині (штанга вагою 15—40 кг), присідання з вантажем чи штангою на плечах, піднімання вантажу, покладеного на стегно, тощо (вантаж вагою 5—10 кг); акробатичні вправи; рухливі ігри та естафети, подолання смуги перешкод; вправи на гнучкість у парах, вправи в положенні лежачи, вправи біля гімнастичної драбини, з гімнастичною лавою, вправи біля опори тощо; спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу (гандбол, баскетбол, волейбол).
Спеціальна фізична підготовка.
Вправи для розвитку сили: підскоки угору, присівши, з навантаженням; присідання на одній нозі з наступним підскоком угору; лежачи на животі — згинання ніг у колінах з опором партнера чи гумового амортизатора; удари по футбольному і набивному м’ячах на дальність; кидання набивного м’яча ногою на дальність за рахунок енергійного маху ногою вперед; боротьба за м’яч за допомогою поштовхів.
Вправи для розвитку швидкості та швидкісно-силових якостей: біг з максимальною швидкістю після підстрибування, після бігу на місці, після різкої зміни напрямку бігу, після імітування удару ногою чи головою у стрибку, після подолання перешкод (бар’єр, рів тощо); “човниковий” біг 4 х 10 м; біг боком і спиною вперед наввипередки; швидкий перехід від бігу спиною вперед на звичайний та ін.; прискорення та ривки з м’ячем на 30—60 м; виконання елементів техніки з наступним ривком і ударом у ціль; естафети з веденням м’яча на максимальній швидкості; рухливі ігри з елементами футболу.
Вправи для розвитку витривалості: біг з навантаженням, з опором; біг під гору та навпаки; гонки за лідером; ті самі вправи з м’ячем; ігрові вправи (3х3, 3x2 тощо) великої інтенсивності, чергуючи їх з інтервалами відпочинку; двосторонні ігри у зменшених за чисельністю складах та ін.
Вправи для розвитку спритності: повторення вправ, які використовувались у середніх класах, але з поступовим ускладненням їх виконання.
3. Технічна підготовка.
Техніка пересування: вдосконалення різних прийомів техніки пересування у поєднанні з технікою володіння м’ячем.
Удари по м’ячу ногою: вдосконалення точності ударів (у ціль, у ворота, партнеру, що рухається); уміння розраховувати силу удару, надавати м’ячу різної траєкторії польоту, точно виконувати довгі передачі.
Удари по м’ячу головою: вдосконалення техніки ударів лобом, особливо у стрибку, виконуючи їх з активі опором, звертаючи при цьому увагу на високий стрибок, виграш двобою і точність спрямування польоту м’яча.
Зупинки м’яча: вдосконалення зупинок м’яча різними способами, виконуючи прийоми з найменшою втратою часу, на великій швидкості руху, приводячи м’яч у зручне положення для подальших дій.
Ведення м’яча: вдосконалення ведення м’яча різними способами на великій швидкості, змінюючи напрямок і ритм руху, застосовуючи відволікальні дії (фінти), надійно контролюючи м’яч і спостерігаючи за ігровою обстановкою.
Відволікальні дії (фінти): вдосконалення фінтів з урахуванням розвитку в учнів рухових якостей, зважаючи на ігрове місце учня у складі команди, в умовах ігрові вправ, навчальних і двосторонніх ігор.
Відбирання м’яча: відбирання м’яча у підкаті; вдосконалення уміння визначати задум суперника, що володіє м’ячем, та момент для відбирання м’яча.
Вкидання м’яча: вдосконалення точності і дальності вкидання м’яча, змінюючи відстань до цілі; вкидання м’яча партнеру для прийому його ногою й тулубом.
Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однієї ногою чи частиною тулуба.
Техніка гри воротаря: вдосконалення техніки ловіння та відбивання різних м’ячів, знаходячись у воротах і виході з воріт, звертаючи увагу на швидкість реакції, м’яке приземлення під час ловіння м’яча в падінні; вдосконалення кидків руками та вибивання м’яча ногами точність і дальність.
4. Тактична підготовка.
Тактика нападу.
Індивідуальні дії: вдосконалення тактичних здатностей та умінь: несподіване та своєчасне “відкривання” доцільне ведення й обведення, раціональні передачі, ефективні удари; уміння діяти без м’яча та з м’ячем в атаці на різних ігрових місцях.
Групові дії: вдосконалення швидкості організації атак, виконуючи повздовжні та діагональні, середні та довгі передачі; створення чисельної переваги в атаці за рахунок підключення півзахисників та захисників; удосконалення гостроти дії в завершальній фазі атаки.
Командні дії: організація швидкого та поступового нападу; вміння взаємодіяти з партнерами при різній кількості нападників, у лініях та між лініями.
Тактика захисту.
Індивідуальні дії: вдосконалення тактичних здатностей та умінь: своєчасне «закривання», ефективна протидія веденню, обведенню, передачі, удару.
Групові дії: підсилення захисту за рахунок збільшення кількості гравців, що обороняються; вдосконалення узгодженості дій та взаємопідстрахування при чисельній меншості в обороні.
Командні дії: організація оборони проти швидкого та поступового нападу; вміння швидко перебудовуватися від оборони до початку і розвитку атаки.
Тактика воротаря: вдосконалення уміння визначати напрямок можливого удару, займаючи відповідно до цього найвигіднішу позицію і застосовуючи найраціональніші технічні прийоми; вдосконалення гри на виходах, швидкої організації атаки, керування грою партнерів по обороні.
5. Домашні завдання:
1) підкидаючи м’яч, виконувати удари середньою частиною лоба на точність у вибрану половину гандбольних воріт чи в іншу ціль, змінюючи способи виконання ударів (15—20 повторень);
2) виконувати удари по м’ячу внутрішньою стороною стопи на точність з місця у вибрану третину футбольних воріт з відстані 16,5 м;
3) виконувати вивчені відволікальні дії (фінти) проти суперника, що рухається назустріч;
4) виконувати удари по м’ячу на дальність;
5) виконувати ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше 2 торкань) під час швидкого бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт,
6) виконувати жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба і досягти результату 22 рази (хлопці! та 13 разів (дівчата);
7) взяти участь у двосторонній грі в футбол;
8) взяти участь у грі в міні-футбол.
Для воротарів:
9) в умовному коридорі шириною 10 м виконувати удари по м’ячу ногою з рук на дальність і точність розбігу з відстані не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика;
10) виконувати кидання м’яча вивченими способами на дальність з розбігу з відстані не більше 4 кроків;
11) виконувати діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою.
6. Контрольні навчальні нормативи і вимоги:
1) 5 ударів по м’ячу на точність з місця одним з вивчених способів у вказану третину футбольних воріт з відстані 16,5 м (м’яч перетинає лінію воріт у повітрі):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
1 або жодного влучного удару жодного влучного удару 1
2 1 2
3 2 3
4 3 4
2) ведення м’яча на відстань 9 м по прямій (не менше 2 торкань) при швидкому бігу, здійснюючи удар з метою забити гол у зоні між 9 та 7 м до гандбольних воріт, на результат (спроба зараховується, якщо м’яч потрапляє у ворота; за необхідності надається друга спроба):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
більше 4,0 сек. більше 4,5 сек. 1
4,0 сек. 4,5 сек. 2
3,8 сек. 4,2 сек. 3
3,5 сек. 4,0 сек. 4
3) жонглювання м’ячем правою і лівою ногами, стегном, головою (без повторення), однією ногою чи частиною тулуба на результат:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
менше 18 разів менше 10 разів 1
18 разів 10 разів 2
20 разів 12 разів 3
22 рази 13 разів 4
Для воротарів:
4) удар по м’ячу ногою з рук на дальність і точність з розбігу з відстані не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному коридорі шириною 10 м (зараховується кращий результат двох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
до 24 м до 20 м 1
24м 20м 2
30м 24м 3
34м 30м 4
5) кидання м’яча на дальність і точність одним з вивчених способів з розбігу з відстані не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафною майданчика, в умовному ко¬ридорі шириною 3 м:
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
до 16 м до 14 м 1
16м 14м 2
20м 16м 3
24м 20м 4
6) діставання підвішеного м’яча кулаком у стрибку з розбігу, відштовхуючись однією ногою (висота стрибка визначається різницею між висотою підвішеного м’яча і висотою витягнутої руки (кисть стиснута в кулак); зараховується кращий результат трьох спроб):
Хлопці Дівчата Рівень компетентності
нижче 45 см нижче 40 см 1
45см 40 см 2
50см 45 см 3
52см 50см 4