.: Menu :.
Home
Реферати
Книги
Конспекти уроків
Виховні заходи
Зразки документів
Реферати партнерів
Завантаження
Завантажити
Електронні книги


загрузка...

 
��������...
План-конспект уроку на тему "Творення слів з уживанішими суфіксами, введення їх у речення, текст" 


План-конспект уроку на тему "Творення слів з уживанішими суфіксами, введення їх у речення, текст"

Мета. Дослідити словотворчу роль суфікса, закріпити алгоритм визначення суфіксів у словах. Розвивати мовлення учнів, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до книги, природи, добробуту, самостійність, вміння працювати швидко, творчо, прагнення досліджувати і вивчати мову.
Обладнання. Таблиця “Алгоритм визначення суфікса”, таблиця “Будова слова”, магнітофон, аудіозапис пісні “Усмішка” (музика Шаїнського), вислови, промови.
Зміст уроку.
І.    Організація класу.
ІІ.   Перевірка домашнього завдання.
ІІІ.  Актуалізація опорних знань.
3.1. “Мозкова атака”.
—     З чого складається наше мовлення? (З речень).
—     З чого складаються речення? (Зі слів).
—     З чого складається слово? (З основи і закінчення).
—     Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями).
—     Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (Основа).
—     З чого складається основа?
—     У дерева могутнього,
У лагідної квітки
Обов’язково корінь є,
Це ми вже знаємо, дітки.
Та якщо корінь вдірвати,
Чи шкоду з ним зробити,
Не буде дерево стояти,
Не зможе квітка жити.
Не тільки корінь у рослин —
У слові теж він є...
Через слова, через віки
Несе він значення своє.
(Д. Білоус)
—     Що ж таке корінь?
—     Які слова називають спільнокореневими?
—     Як визначити корінь в слові?
—    Ми віддавна і віками
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють так нас вжити,
Щоб нові слова творити.
(Д. Білоус)
—    Про що йде мова у вірші? (Про префікси і суфікси).
—    Які ви знаєте префікси?
—     Що таке суфікс?
IV. Мотивація навчальної діяльності.
4.1. Алгоритм.
—    Чи правильне моє твердження: до нас прийшла весна? (Ні).
—    Чому? Доведіть.
—    Але ж існує приказка в народі:”Зійшов сніжок — берись за плужок”.
Що мається на увазі?
—    Давайте відшукаємо у цій приказці два слова з однаковими суфіксами. (Сніжок, плужок).
—    З чого потрібно почати роботу для визначення суфікса? (Виділити закінчення і основу).
—    Чи є закінчення в наших словах? (Немає).
—    А основу можна виділити? (Сніжок, плужок).
—    Який наступний етап роботи? (Добираємо споріднені слова і визначаємо корені). Фіксуємо.
Сніжок — сніг, засніжений.
Плужок — плуг, плугатор (тлумачиво за словником, лексичне значення цього слова — людина, що йде за плугом).
—    Що цікавого в цих словах? (Чергування приголосних).
—    Як визначається суфікс? (Він стоїть між коренем і закінченням).
—    Отже ми з вами вивели алгоротм знаходження суфікса. Згадайте, що означає слово алгоритм? (Схема, пам’ятка, план).
Алгоритм визначення суфікса
1.    Прочитай слово.
2.    Зміни його, щоб визначити його основу.
3.    Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
4.    Виділи частину слова між коренем і закінченням.
5.    Це буде суфікс.
6.    Познач суфікс у слові.
4.2. Робота з підручником.
Вправа. Словникова робота.
—    Прочитайте.
—    Як розумієте значення слова лукавий? (Хитрий).
—    Як нахвав би вовк — вовченя?
—    Кіт — своє кошеня?
—    Випишіть споріднені слова в колонки. Робота по варіантах.
Зразок
Ворон — воронятку.
Слон — слоненятку.
—    Прочитайте слова з суфіксами. Що вони означають?
Взаємоперевірка.
V. Виділення невідомого.
5.1. Робота з підручником.
Бачить — не бачить,
Чути — не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує,
Кривду соромить,
Правди навчає,
Часом жартує,
Смішки справляє.
—    Про що йде мова?
—    Так, це книга. Мудра книга багато цікавого може розповісти. От і зараз, мудра книга – ваш підручник, піготував вправу, де розповідь про ... А про що, ви дізнаєтесь, коли мовчки прочитаєте текст вправи.
—    Яку кінцівку придумали б ви?
5.2. Коментоване письмо.
Друку, друкар, надрукував, друкарня.
—    Позначимо частини основи.
—    Що означає кожне слово?
VI. Аналіз невідомого, виведення правил і практичне їх засвоєння.
6.1.    Гра “Говоримо ласкаво”.
Завдання. Кожне слово, яке вимовляє людина, може когось образити, а може підтримати, може бути сказане з ласкою, а може зі злістю чи ненавистю. Добре слово йде до інших людей і дарує їм радість. Зле слово повертається до того, хто його сказав з ще більшим злом.
Тому будьмо обережними, коли вимовляємо слова. Наша гра допоможе вчитися робити слово ласкавим.
Працюємо за схемою.
Корінь + суфікс = нове слово
Хмар + к = хмарка
—    Як ви думаєте, що допомогло нам утворити такі гарні слова?
—    Для чого ж служить суфікс?
—    Чи є в слові частинка, яка теж займається творенням нових слів?
—    Вони є настільки важливими, що їх називають значущими, разом з коренем і закінченням.
—    Запишіть утворені слова в рядок, через кому, виділіть суфікси.
—    Прочитайте записане.
—    Запишіть звукові моделі слів дощ, кінь.
—    Відшукайте серед слів такі, в кінці яких приголосні дзвінкі треба вимовляти чітко. (Ніж, зуб).
6.2.    Фізкультхвилинка.
Пісенька веселого настрою
Наш єнотик знову в клас прийшов
І приніс до нас веселість і бадьорість.
В кожне серце радісно зайшов
Щезли вдома, лінь, розмови і суворість.
Друзі, плеснемо разом,
Посміхнемося гуртом –
Навкруги все стане лагідним, приємним.
Знов за руки беремось –
До роботи візьмемось
І урок стає чудовим, милим, теплим.
(О. В. Скіпакевич)
6.3.    Робота з підручником. Вправа.
—    Прочитайте.
—    Про кого йде мова у вірші?
—    З ким порівнюється горобина? Чому?
—    Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
—    Випишіть виділенні слова і розберіть за будовою (самостійно).
—    Первірка.
6.4.    Переклад.
Увага! Ми не тільки дослідники, але і перекладачі.
Завдання. Перекласти текст вправи на українську мову.
Перевірка.
Там коти вусатий
По садочку бродить,
А козлик рогатий
За котиком ходить.
Запишіть самостійно.
6.5.    Гра “Чого не вистачає?”
Завдання. З наведених частин скласти слова, доповнивши тією частиною, якої не вистачає.
Матеріал для гри.
Книж-, -к-, -ий-.
Папер-, -ий.
Трав-, -ян-.
І. Вільде писала: “Cлова, неначе кольрові камінці. І мало їх назбирати купу... Треба ще й уміти викладати узори з них...” Вчіться цьому діти, досліджуйте і вивчайте нашу мову – невичерпне джерело мудрості, милозвучності і краси.
VII. Підсумок уроку.
—    Про що йде мова:... Спочатку треба виділити закінчення і основу. Потім добрати  споріднені слова і визначити  корінь. А потім визначити суфікс...
—    Для чого служать суфікси?
—    Що найбільше запам’яталось з уроку.
VIII. Домашнє завдання. Вправа.

Search:
загрузка...

свідомість у Дільтея

азопірамова проба

'хіба ревуть воли як ясла повні' гірка правда про долю українського народу

'хіба ревуть воли як ясла повні' гірка правда про долю українського народу

яка формула коливань математичного маятника

карта зоряного неба пивнична пивкуля

мова втілення думки.Що багатша думка,то багатша мова

Принципи функціонування Інтернет-форуму

Вплив біологічні забруднень гідросфери на ґрунти

найстрашніше для матері



Украинская Баннерная Сеть
   
Created by Yura Pagor, 2007-2010