
План-конспект уроку на тему "Розвиток зв’язного мовлення. Мова як явище комунікації. Вимоги до усного та писемного висловлювання"
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Мова як явище комунікації. Вимоги до усного та писемного висловлювання.
Мета: Узагальнити і поглибити здобуті учнями в молодших класах знання про красу і багатство української мови.
Епіграф.
...Дмуть вітри історії в наші паруси.
Розвивайся й далі, мово наша рідна
І про нас нащадкам вістку донеси
О.Підсуха
Основний зміст уроку.
I. Слово вчителя.
Тема уроку не є абсолютно новою. Цього питання так чи інакше доводилося не раз торкатися. Пригадайте, які ознаки нашої мови свідчать про її красу. У чому, на вашу думку, полягає багатство мови?
(Учні висловлюють свої міркування).
Українська мова належить до найбільш красивих, милозвучних, багатих і розвинутих мов. Видатні письменники майстри художнього слова, називають її “співучою, барвистою” (П.Тичина), “чистішою від сльози” (М.Рильський), “красивою, мелодійною, солов’їною”, (М.Рильський), “дивом калиновим” (Д.Білоус).
Але на хвилинку перенесемось в далеке-далеке минуле, тобто в первісне суспільство. Люди в той час розуміли одне одного виключно за допомогою жестів. Цей вид комунікації не зник і тепер, хоча дуже змінився.
Мистецтво комунікації можна прирівняти до мистецтва танцю, малюнку, скульптури. Людина, яка ним володіє цікава для співрозмовника свіжістю висловлювання, новизною інформації, оригінальною формою подачі її.
Крім слів, ми говоримо ще й мовою тіла. Пригадаймо німе кіно, красномовне свідчення того, що за допомогою жесту, пози, міміки можна виразити практично все. Є жести-символи, жести-ілюстратори, жести-регулятори.
Наприклад:
1. Підняти вверх великий палець означає найвищу оцінку.
2. Розповідаємо як проїхати і водночас показуємо рукою.
3. Рукостискання.
Є три групи найважливіших жестів:
– жести щирості і захоплення;
– оцінні жести;
– знаки захисту.
Усне мовлення – це спілкування між двома або кількома особами, розповідь однієї людини, виступ по радіо чи телебаченню.
Усним мовленням володіє той, хто знає мову. Хто вміє виразно, зрозуміло, грамотно висловлювати свої думки.
Слухаючи людину, ми можемо сказати, хто вона за професією, чи читає книжки. Мовлення дає можливість відрізнити людину від неука.
Яким має бути усне мовлення.
Писемне мовлення виникло у зв’язку з потребою зберегти інформацію, передати її на відстань. Писемне мовлення допомагає людині пізнати минуле, зберегти і передати свої знання майбутнім поколінням.