
План-конспект уроку на тему "Розвиток зв’язного мовлення. Правила мовного етикету. Складання діалогу"
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Правила мовного етикету. Складання діалогу.
Мета: Виховувати почуття любові і поваги до рідного слова, навчити дітей складати діалоги.
Основний зміст уроку.
“Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає й своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування”
(Панас Мирний).
I. Слово вчителя.
Рідне слово. Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська – то невичерпне джерело, скарбниця народного духу. Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її шанує і любить, і суддя тих, хто її зневажає. Рідне слово є важливим засобом виховання людини. Відомий український педагог В.Сухомлинський писав: “Мова – це віконця, через які людина бачить світ”. Видатний учитель вважав, що мова є складовою духовної культури дитини і її культури мови зокрема. “Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – висока моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості”.
Кожен мовець повинен прагнути до того, аби його мова стала досконалою, зрозумілою всім. Тобто він має оволодіти культурою мови. А це завдання можна реалізувати лише тоді, коли засвоїш основи мовної нормативності, навчитися користуватися багатством лексичних та стилістичних засобів, мови, зможеш висловлювати думку логічно, ясно, доречно, доступно, виразно, багато, різноманітно, естетично. Як свідчать наші спостереження, це завдання посильне не кожному.
Діалог двох юнаків.
Учень 1. Слишь ти, як попасти у магазін, де продають як ето називається, кострулі, чайники. Мені треба чара. Понімаєш, недавно приїхав у ваш город, поселився в общазі. А їсти приготовити нема в чому. Оце й мотаюсь шукаю “інструменти для приготовленія піщі”.
Учень 2. Вибачте, я вас не зовсім розумію. Вам, мабуть, потрібен магазин “Тисяча і одна дрібниця”?! Однак за чарами вам варто було б звернутися до чаклунки. Вона мешкає на Заріччі.
Вчитель. Це типова ситуація. І певно, дехто, з вас потрапляв у неї. А причина непорозумінь, порушення процесу спілкування між людьми полягає в тому, що вони на різному рівні оволоділи мовою. Перший учень й не здогадується, що діалектні та жаргонні слова не є засобом комунікації всіх мовців, йому ще не доступний літературний рівень опанування мови.
Завдання 1. Вибрати з наведених прикладів варіанти слів та словосполучень, які відповідають вимогам орфоепічної та лексичної мовних норм.
І. Говорити українською мовою – говорити на українській мові; проведені заходи – проведені міроприємтсва; нести – несті; булà – бỳла; зàгадка – загàдка.
ІІ. Брати участь – приймати участь; особисте життя – особове життя; читàння – чủтання; одинàдцять – одủнадцять; рủнковий – ринкớвий.
ІІІ. Відношення до людей – ставлення до людей; пам’ятка архітектури – пам’ятка Тарасу Шевченко; Полтàвщина – Полтавщủна; пớмилка – помủлка; подàтковий – податкớвий.
Вчитель. Мова тісно пов’язана з поведінкою мовця. Проведемо вікторину, яка дасть змогу пригадати основні правила мовного етикету.
ІІІ. Вікторина “Мовний етикет”.
1. З якої мови в українську запозичене слово “етикет”? З’ясуйте його лексичне значення.
2. Як розширилося значення поняття “етикет” у словосполученні “мовний етикет”?
3. Який аспект культури мови репрезентує мовний етикет?
4. Назвіть основне правило мовного етикету.
5. Що таке формули мовного етикету? Наведіть приклади.
6. Кому належить вислів: “Ніщо не обходиться нам так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість?
Вчитель. Проведена підготувала нас до виконання наступних завдань, пов’язаних з мовним етикетом. Діти з двох груп в дома підготовили такі завдання.
Перші – прислів’ями сформулювали правила мовного етикету, другі – так само прислів’ями виявили порушення правил мовного етикету.
Правила мовного етикету.
1. Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.
2. Краще мовчати, аніж брехати.
3. Дав слово – дотримай його.
4. Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам.
5. Що маєш казати, то насамперед обміркуй.
6. Треба знати, де що казати.
7. Ласкаве слово, як день ясний.
8. Погане слово проковтнути.
9. Всякому слову свій час.
10. Хліб сіль їж, а правду ріж.
Порушення правил мовного етикету.
1. Базіка – мовний каліка.
2. Ляпає язиком, як постолом.
3. Накрив мокрим рядном та ще й помелом.
4. Говорив, наче три дні не їв.
5. Гавкає, як собака на прив’язі.
6. Заторохтіла сорока, діжка з горохом.
7. Меле, як порожній млин.
8. Глухий слухає, як німий говорить.
9. Бесіди багато, а розуму мало.
10. На городі бузина, а в Києві дядько.
IV.Творча робота.
Закінчити речення, фразу.
Слово до слова ...
Мова моя українська ...
Ну що б здавалося, слова ...
Я так її, я так люблю ...
Слово – зброя. Як усяку зброю ...
Защебетав соловейко ...
Рання пташка росу п’є ...
І на сонці бувають ...
Любіть Україну ...
І оживе добра слава ...
V. Вікторина.
1. Про яке свято в народі кажуть, що цього дня до обіду осінь, а після обіду – зима? (слово із 7 букв)
2. Навколо яких обрядів концентруються весняні свята? (слово із 9 букв)
3. Яке свято дістало назву “яблукового спаса”? (слово із 12 букв)
4. Після якого свята, за народним повір’ям, перелітні птахи вилітають до вирію? (слово із 9 букв)
5. У день якого свята зима зустрічається з літом? (слово із 9 букв)
6. На честь якого святого, котрого народ вважав покровителем мореплавства, названий день. (слово із 6 букв)
7. Яке є свято на 50-й день після Великодня? (слово із 6 букв)
8. Давній, урочистий ритуал, що освідчив про закінчення жнив? (слово із 7 букв).
Відповідь: 1. Покрова, 2. Юріївські, 3. Преображення, 4. Здвиження, 5. Стрітення, 6. Миколи, 7. Трійці, 8. Обжинки.
Вправа 1.
Переписати речення. Дати відповідь на запитання: які дві основні функції мови у житті людського суспільства?
Хто не знає, хай людей спитає.
Добре тому жити, хто вміє гарно говорити.
Мова – втілення думки.
Що багатша думка, то багатша мова.
Кожному народові належиться удосконалювати знаряддя своєї думки – мову.
Диктант.
Державною мовою в Україні є українська мова. Навік пройшла пора безславна... Цвіти і сяй моя державна! Без мови немає народу, як сонця без сяйвам й тепла. Любіть же, любіть свою мову, вкраїнську мову свою!
Вправа 2.
Переписати речення. Пояснити написання виділених слів.
Краса і сила рідної мови – у здатності впливати на почуття людини, будити в ній хороші благородні почуття, змушувати бриніти найтонші струни людської душі. Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить.
V. Підсумок.
1. В чому краса української мови?
2. Що таке мова?
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти діалог на тему: “У бібліотеці”.