.: Menu :.
Home
Реферати
Книги
Конспекти уроків
Виховні заходи
Зразки документів
Реферати партнерів
Завантаження
Завантажити
Електронні книги


загрузка...

 
��������...
План-конспект уроку на тему "Предмет лексикографії. Типи словників" 


План-конспект уроку на тему "Предмет лексикографії. Типи словників"

Тема: Предмет лексикографії. Типи словників.
Мета: Ознайомлення із змістом і будовою тлумачного словника, вироблення навичок пояснювати лексичне значення слова, уміння користуватися іншими словниками.
Виховна мета: Поглиблення діалектико-матеріалістичного погляду.

Основний зміст уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Учитель. У постійному вжитку у кожного учня мають бути орфографічні словники. Вони наводять більшу кількість граматичних форм, показують правильне написання деяких фразеологічних зворотів, географічних назв.
Надзвичайно цінним порадником є “Словник іншомовних слів”. Цей словник – науково-популярне видання, яке свідчить про велике місце і вагу лексичних запозичень у сучасній українській літературній мові.
Є ще “Фразеологічні словники”, які допомагають читачеві оволодіти фразеологією української та російської мов шляхом зіставлення, усвідомити її специфіку в кожній з цих мов.
Цінним посібником для середньої школи є “Короткий словник синонімів української мови” М.П.Деркача. Сумнівні випадки написання власних імен та форм по батькові можна перевірити за “Словником власних імен людей”.
Особливий тип словника являє двотомний “Словник мови Шевченка”.
Існує також багато галузевих словників – перекладних і тлумачних: медичний, музичний, технічний, ботанічний.

Завдання 1.
Подивіться в “Орфографічному словнику” слово “стаття” і наведені при ньому форми.

Завдання 2.
За тлумачним “Словником української мови” встановіть значення слів: одягати, позичати, недолік, вірний, наступний.

Завдання 3.
За “Словником іншомовних слів” визначіть значення слів: акомпанемент, біоніка, декоративний, етика, касувати

Завдання 4.
В “Словнику іншомовних слів” знайдіть по два слова грецького, латинського, німецького, французького, англійського, італійського походження. Якщо в словнику є ще слова того ж кореня, запишіть їх разом з ними.

Словниковий диктант.
Пояснити значення виділених слів, у разі потреби звернутись до словника. Увести ці слова до самостійно складених речень.
Граматика, фонетика, диктант, дієта, цистерна, титан, ефір, Венеція, Міллер, комісія, сума, бонна, беладона.

Вправа 1.
Прочитати подані парами іншомовні слова. Пояснити значення кожного із слів. До якого словника слід звернутися в разі потреби.
Дистанція – інстанція. Дипломат – дипломант. Ірис – ірис. Кантабіле – кантеле.

Творча робота.
Переписати словосполучення, вибрати з дужок потрібне слово. У разі потреби звернутись до словника.
Хворіти на (апендицит, апендикс), (ароматний, ароматичний) чай, (гармонійний, гармонічний) розвиток, (коментувати, компонувати) змагання.
Вибірковий диктант.
Виписати слова іншомовного походження, пояснити значення кожного з них. У разі потреби звернутися до словника.
Летять роки, як сиві журавлі, немов журба, сльоза лягла на вії, і не дає заснути до зорі щаслива, наче пісня ностальгія. (А.Матвійчук).
Посадки спалили яскраві плащі і ребрами світять, немов на рентгені. Ось блиснув метеор і згас, як у житті щасливий час. А розум лишає все менш таємничого, і ширша комп’ютерний наш Інтернет. (А.Кацнельсон).

Розподільний диктант.
Записати іншомовні слова у дві колонки: з подвоєнням приголосних та без подвоєння.
Панна, каса, алея, ванна, клас, група, масив, імміграція, лібрето, грип, нетто, мулла, шасі, вілла, колектив.

Творча робота.
Переписати слова, на місці крапок вставляючи, де це потрібно, апостроф. Звернутись по допомогу до словника.
П..юпітр, б..юро, прем..єра, інтерн..ю, бар..єр, п..єдестал, б..бюджет, кар..єра, ф..юзелаж, п..єса, ін..акція, ад..ют ант, грав..юра.

Навчальний диктант.
Назв предметів і понять, які були свого часу прізвищами або іменами їх винахідників, у нашій мові надзвичайно багато. Наприклад, слово ватман, походить від прізвища власника англійської паперової фабрики Ватмана. Рентген – від прізвища німецького фізика Рентгена. Слово дизель увіковічило прізвище німецького інженера, який сконструював цей двигун. Серед назв рослин можна згадати бегонію, яка одержала своє ім’я від прізвища французького ботаніка Бегона, та камелію, що була названа за прізвищем італійського місіонера Камеллі.
Творча робота №1.
Звернувшись до тлумачного словника, пояснити значення таких слів: ватра, байрак, єгер, легіт, вілла, бір, каня.

Творча робота №2.
Користуючись в разі потреби фразеологічним словником, поясніть значення фразеологічних зворотів.
Ні риба ні м’ясо. Обдерти як липку. Бити в барабани. Співати з чужого голосу. Не давати спуску. Оливи до вогню долити. Співати дифірамби. Бити на сполох. Стелитися під ноги. Дивитися чужими очима. Дзвонити в усі дзвони.

Творча робота №3.
З наведеного прикладу з “Українсько-російського словника” пояснити значення слова ключ.
Почувся дзенькіт ключа, хтось відчиняв двері.
Захар Антонович мав у себе ключ від різних автомашин.
На деці Саїд пальцем написав скрипічний ключ.
Рипить шляхами ключ підвід.
Ой у полі криниченька – і ключ, і відро.
Ключі од щастя в наших руках.

ІІІ. Підсумок.
1.    Які словники вам відомі?
2.    Чим відрізняється перекладний словник від тлумачного?
3.    Які типи словників можете ви назвати?
4.    З якою метою укладаються словники?

IV. Домашнє завдання.
Із фразеологічного словника виписати сім фразеологічних зворотів і пояснити їх значення.

Search:
загрузка...

філософська антропологія

конспект по інформатиці

етноцентризм-проблема України

Чіпка борець за справедливість чи злодій?

Анімаційні ефекти змінення слайдів

практична робота з інформатики створення документа

кількісні показники зед

діалог між двома особами

Старицький, твори

патогенні мікроорганізми



Украинская Баннерная Сеть
   
Created by Yura Pagor, 2007-2010