
План-конспект уроку на тему "Пряме і переносне значення слова"
Тема: Пряме і переносне значення слова.
Мета: Осмислення поняття про пряме і переносне значення слова; вироблення вмінь використовувати слова з переносним значенням, зокрема в художньому мовленні, формування вмінь розрізняти їх, використовувати в мові слова з переносним значенням.
Виховна мета: Виховання естетичних смаків.
Обладнання: Картки, малюнки, картина.
Епіграф
Ще зоріє на межах кукіль,
М’ятою пахнуть стежки
Та осінь достала кужіль
І кленам пряде сорочки
Ще літо веселкою грає
Горять чебрецями луга
А сонце в тумани сідає,
Спішить за обрій ріка
Основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація.
Як відомо, основа одиниця лексики – слово, яке може мати не одне, а кілька значень. Цю їхню властивість і називають багатозначністю. Слова вживаються як в прямому, так і переносному значенні. Вживання слів в переносному значенні робить нашу мову яскравою, поетичною, милозвучною
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
В епіграфі виявити слова вжиті в переносному значенні.
Зоріє кукіль
Пахнуть стежки
Осінь пряде
Літо грає
Горять луга
Сонце сідає
Спішить ріка
IV. Фронтальна бесіда, що готує учнів до кращого засвоєння матеріалу. Учні пояснюють, яку людину називають золотою, а яку сухою, за які риси.
V. Оголошення теми і мети уроку.
Бесіда і вправи, що перевіряють знання учнів про однозначні і багатозначні.
Картка 1.
Пояснити значення слова поле у кожному реченні.
1. На колгоспному полі паслась череда.
2. Футбольне поле було залите водою.
3. Поле її пишного плаття синіло волошками.
4. Поле його робочого зошита рясніло зауваженнями та помітками.
Бесіда.
1. Які слова називаються багатозначними?
2. Яка роль їх в нашій мові?
3. Які слова є однозначними?
Спостереження над мовою і бесіда, практиковані для усвідомленого засвоєння поняття про пряме і переносне значення слова, їх роль у мовленні, зокрема художньому.
Картка 2.
Виділення слів з переносним значенням, з’ясування їх значення й стилістичної ролі.
Подружилося сонце з квітами –
на землі моїй, з нами житиме.
Не прощається, не ховається,
усміхається, ще й вітається.
(М.Сингаївський)
Позначити орфограми.
Картка 3.
Гра “Хто більше?” Виконують два учні.
Назвати якнайбільше словосполучень зі словами залізний.
(Залізні руки, залізні обійми, залізна хода, залізне здоров’я, залізний характер).
Картка 4.
Гра “Відгадай закінчивши речення”.
Учні доповнюють зачитані загадки, вказують, які слова з переносним значенням вжиті в них для змалювання відповідних предметів.
На вгороді ... в себе вдома ...
Тітка в плащику рудому,
Зверху коси, знизу гуля.
Звати тітоньку ... (Цибуля)
Товстуни, веселі хлопці.
Як м’ячі, лежать на сонці.
У піжамах всі вони
Загоряють ... (Кавуни)
Там, де кріп росте на грядці,
У землі сидять два братці.
Тягнуть їх за чуб руками
Й називають ... (Буряками)
Пояснювальний диктант з елементами самостійного аналізу. Виділити слова з переносним значенням (метафори, епітети).
Після похмурої темної ночі, в котру не переставав хлюскати лопастий дощ, розливаючи великі річки-озера по землі; починало світати. Крайнебо жевріло рожевим огнем; горіло і миготіло ясним полум’ям. Серед того зарева стовпом стояла кривава попруга і переписувала його надвоє. (П.Мирний).
Картка 5.
До поданих словосполучень дібрати такі, які містили б слова в переносному значенні.
Краяти хліб (краяти душу)
Кришталева чаша (кришталева річка)
Малиновий колір (малиновий дзвін)
Сміялося дитя (сміялось сонце)
Творча робота.
Написати твір-мініатюру на тему “Осінь в саду”, використати слова в переносному значенню.
Самостійна робота.
З речень, що їх зачитує вчитель виписати словосполучення, вжиті в переносному значенні.
Наснилися мені золоточубі соняшники мого дитинства. Біля річки вбрана калина. Зносить осінь у комори свої багатства. З чорної гори злетіли вечірні сутінки. Швиденько збіглися хмарки, дощем проллялись на поля.
Творча робота (усно).
Створити пейзажну замальовку, використовуючи слова в переносному значенні.
Срібний, плив, запрало, роса, зоря.
Зразок: Проснувся ранок. Заграло сонце на зеленому листі, срібно розтанула зоря на рожевому пружечку неба. Над озером білим лебедем плив туман, видзвонювали на травах кришталеві роси.
Пошукова робота.
Варіант І.
Пригадати, які слова називаються однозначними, а які багатозначними. Навести приклади.
Варіант ІІ.
Чи добре, що слова можна вживати не тільки в прямому, а й переносному значенні? Чому? Навести приклади слів, вжитих в прямому і переносному значенні.
VІ. Розвиток зв’язного мовлення.
Складання речень за картиною “Пізня осінь”. Ст. 177. (підручник). Добрати епітети, метафори, слова в переносному значенні.
Гра “Аукціон”. Учасники гри по черзі називають прислів’я, приказки та прикмети про хліб. Виграє той, хто останнім скаже прислів’я.
(Завдання було дане додому заздалегідь)
Найсмачніший хліб від свого мозоля.
Чужий хліб боком вилізе.
Гіркий чужий хліб.
Весна днем красна, а на хліб пісна.
Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.
VІІ. Висновок.
Дати узагальнюючу відповідь на питання: “Яке значення для української має багатозначність.
VІІІ. Домашнє завдання.
Скласти загадку, вірш, гумореску використовуючи слова в переносному значенні та багатозначні слова.