
План-конспект уроку на тему "Урок розвитку зв’язного мовлення. Редагування тексту"
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Редагування тексту.
Мета: Навчити дітей правильно редагувати текст. Виховати любов та повагу до української мови.
Основний зміст уроку.
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Робота над текстом.
Відредагувати речення. Звернути увагу на вживання прийменників.
Зустрічаємось завтра без чверті одинадцять.
По закінченні школи я вступатиму в університет.
По неуважності ти зробив багато помилок в цій роботі.
При вашій допомозі ми встигнемо виконати важливе замовлення.
Наталю, хочу до Вас звернутися по приватній справі.
Катруся весь час піклувалася за своїх друзів.
Мій товариш став чемпіоном України по плаванню.
Вона завжди дуже піклувалася за своїх батьків.
Завдяки дощу Оленка підхопила грип.
До вступу до університету він часто звертався до мене і до моєї сестри за консультацією.
До мене це зовсім не відноситься.
При вашій особливій допомозі ми встигнемо виконати роботу.
ІІІ. Підсумок.
IV. Домашнє завдання.
Докладний переказ – опис тваринки.
Урок №_____
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Навчальний переклад.
Мета: Вчити дітей правильно перекладати текст з однієї мови на іншу; сумлінно опановувати теорію, приділяти увагу практиці мовлення.
Епіграф.
“І чужому научайтесь й свого не цурайтесь”.
Т.Г.Шевченко.
“Не можна любити народів других, коли не любиш Вкраїни”
В.Сосюра
Основний зміст уроку.
І. Слово вчителя.
Українська мова надзвичайно милозвучна, барвиста як наш вишитий кольоровими нитками український рушник. В нашій мові – спів солов’я на світанку, шелест верб над ставком, сяйво роси у високих травах, колір веселки і літа. Не знайдеться слів і фарб щоб передати красу мови, її ніжність і велич. Бо мова – це дух нашого народу, його предковічна мрія про волю, його прагнення до незалежності. Любіть мову, шануйте її як батька і матір, бо то багатство наше, яке передали нам в спадок наші предки. Бо хто ми без мови? Пощо житимемо без неї? Ніхто з нас не хоче бути перекотиполем в своїй державі. Будьмо гідними зватись українцями. Любіть мову, але не цураймося інших мов, бо в них ми візьмемо теж саме краще, що потрібно нам.
Ми попрацюємо над перекладом двох близьких нам мов: російської і української. Спробуємо принцип зіставлення і порівняння двох мов.
Вправа 1. Перекласти подані слова українською мовою, поділити їх на тематичні групи: назви рослин, тварин, птахів, явища природи, дій, поняття кількості, якості. Вказати спільне і відмінне в словах.
Старый, чудесный, ветер, ночь, туман, петь, три, носить, ворона, темный, дождь, спать, семь, синий, два, орех, читать, кривой, толстый, береза, стелит, кот, чабрец, кошка, липа, корова, пять, заяц, молодой, семь, меньше, поставить.
Вправа 2. До українських назв частин тіла та його органів дібрати російські відповідники. Вказати спільне і відмінне в вимові й написанні їх. П’ять поданих слів ввести в словосполучення та речення.
Голова, око, вія, брова, вухо, щока, ніс, чоло, волосся, губа, зуб, язик, підборіддя, нирки, серце, шлунок, бронхи, легені, коліна, лікоть, палець, ніготь, спина.
Вправа 3. Уявіть, що ви на сільському подвір’ї. Перелічіть домашніх тварин і птахів, яких можете там побачити. Запишіть на російській мові. (Усно).
Вправа 4. Перекласти слова з російської мови на українську мову, записати їх у дві колонки:
1-ша – схожі в обох мовах слова (які мають лише фонетичні чи граматичні відмінності);
2-га – слова, що мають зовсім різне звучання та написання.
Возможно, мука, шить, год, месяц, неделя, веселый, книга, ведро, кошка, лицо, трудно, честно, играть, рисовать, день, ночь, вечер, утро.
Вправа 5. До запозичених слів дібрати відповідники – власне українські та власне російські слова.
Дискусія, антракт, хобі, колектив, інтер’єр, горизонт.
Творча робота.
Записати до російських українські відповідники назв місяців. Витлумачити лексичне значення тих із них, що мають прозору етимологію.
Перекласти текст російською мовою.
Який чудовий був ранок! Сонце, викотившись, із-за обрію, весело освітило все навколо. Легіт ніби грався струшуючи росу на землю; дрібненькі краплинки поблискували, переливалися. А як дзвінко співали птахи! Їхні голоси зливалися в чарівний хор, пісні якого лунали без перерви.
Людські обличчя світилися радістю від споглядання ранкового пробудження.
ІІ. Підсумок
ІІІ. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру “Літній ранок”, послуговуючись словами та словосполученнями попередніх двох текстів.