
Інновац. тип розвитку як мета економ. політики держави.
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; mso-layout-grid-align:none; text-autospace:none; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:RU; mso-fareast-language:RU;} p.MsoFooter, li.MsoFooter, div.MsoFooter {mso-style-unhide:no; mso-style-link:"Нижний колонтитул Знак"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; tab-stops:center 233.85pt right 467.75pt; mso-layout-grid-align:none; text-autospace:none; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:RU; mso-fareast-language:RU;} span.a {mso-style-name:"Нижний колонтитул Знак"; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Нижний колонтитул"; mso-ansi-language:RU; mso-fareast-language:RU;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:2.0cm 2.0cm 2.0cm 2.0cm; mso-header-margin:35.45pt; mso-footer-margin:35.45pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:-2; mso-list-type:simple; mso-list-template-ids:994847862;} @list l0:level1 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:*; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:0cm; text-indent:0cm;} @list l1 {mso-list-id:230040702; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:505338720 -729371634 69337113 69337115 69337103 69337113 69337115 69337103 69337113 69337115;} @list l1:level1 {mso-level-tab-stop:27.0pt; mso-level-number-position:left; margin-left:27.0pt; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level1 lfo1 {mso-level-start-at:65535; mso-level-numbering:continue; mso-level-text:—; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; mso-level-legacy:yes; mso-level-legacy-indent:12.7pt; mso-level-legacy-space:0cm; margin-left:0cm; text-indent:0cm; font-family:"Times New Roman","serif";} @list l0:level1 lfo2 {mso-level-start-at:65535; mso-level-numbering:continue; mso-level-text:—; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; mso-level-legacy:yes; mso-level-legacy-indent:12.95pt; mso-level-legacy-space:0cm; margin-left:0cm; text-indent:0cm; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-ansi-language:RU;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->
Досліджуючи структурні джерела економічного розвитку, американський вчений Майкл Портер (нар. 1947) виділив серед них три основні:
— розвиток на основі вироб. чинників;
— розвиток на основі інвестицій;
— розвиток на основі інновац. д-сті.
Він вказував, що ефективність і конкурентосп-сть ек-ки визначаються співвід-ношенням цих джерел, яке на різних етапах економ. розвитку було різним. Так, в умовах індустріального сус-ва важливу роль у забезпеченні економ. зростання відігравали вироб. чинники, що дало змогу розширювати обсяги в-ва і збуту продукції переважно на екстенсивній основі. Екстенсивний (лат— розширення) тип розвитку — спосіб економ. зростання, досягнення основних цілей шляхом кількісної зміни вироб. чинників (залучення додаткових ресурсів, створення нових в-в) на основі існуючого науково-технічного рівня.
За відсутності гострої конкуренції й у відносно стабільному середовищі такий шлях був результативним і для окремих господарюючих суб'єктів, і для економічних систем загалом. Однак він має суттєві ресурсні обмеження і не придатний для використання в умовах конкуренції за ресурси. Тому в процесі зростання конкурентної б-би найважливішими є інтенсивні чинники економ. розвитку.
Інтенсивний (лат. — напруженість, посилення) тип розвитку — спосіб економічного зростання, що передбачає використання передових науково-технічних досягнень для підвищення продуктивності та результативності соц.-економ. системи.
В основі інтенсивного типу розвитку — застосування найефективніших вироб. чинників (вища кваліфікація роб. сили, досконаліша технологія виготовлення продукції, нових матеріалів із заздалегідь заданими властивостями тощо) для вирішення основних соц.-економ. та еколог. завдань.
Інтенсифікація буває різною. Можна інтенсифікувати в-во традиційних або частково модернізованих продуктів, забезпечуючи їх конкурентосп-сть на ринку. Можна інтенсифікувати в-во нового товару, використовуючи раціональнішу орг-цію і мотивацію праці на базі існуючого технолог. процесу. У цьому разі конкурентосп-сть товару забезпечується його новими споживчими характеристиками (нижчою ціною чи вищою якістю) Інновац. тип розвитку — спосіб економ. зростання, заснований на постійних і систематичних нововведеннях, спрямованих на суттєве поліпшення усіх аспектів д-сті гос-кої с-ми, періодичному «перегрупу-ванні» сил, обумовленому логікою НТП, цілями і завданнями розвитку с-ми, можливістю використання певних ресу-рсних чинників для створення інновац. товарів і формування конкурентних переваг.
Перехід гос-ких систем до інновац. типу розвитку обумовлений об'єктивними причинами:
— переповненістю світового ринку товарами і послугами, знайти місце у якому можна, лише сформувавши власну ринкову нішу якісно нового товару;
— здатністю інновац. товару створювати конкурентні переваги, що є складовою конкурентосп-сті та економ. стійкості суб'єкта господар-ня в умовах невизначеного і мінливого ринкового середовища;
— світовою тенденцією індивідуа-лізації потреб, а значить, споживчих характеристик товару;
— прагненням транснаціональних корпорацій монополізувати ринки, що вимагає від дрібніших товаровиробників інновац. стратегії поведінки на ринку для забезпечення стійкості свого існування.
Інновац. тип господар-ня характерний для постіндустріального етапу розвитку суспільства, його нової технологічної бази, сучасного етапу НТП. На сучасному етапі рівень конкурентоспроможності ек-ки країни забезпечують насамперед науково-технічні інновації. Тому найважливішою економічною метою передових компаній і країн є підтримання здатності національної ек-ки до інновац. розвитку, створення і використання сучасних високих технологій.
Високі технології — сучасні наукомісткі, екологічно чисті технології, що є визна-чальними у постіндустріальному сус-ві (інформаційні, біотехнології, штучний інтелект тощо).
Процес розвитку ек-ки країни та окремих під-тв на інноваційній основі характеризується динамікою показника наукомісткості в-ва.
Показник наукомісткості в-ва — відношення витрат на науково-технічні дослідження і науково-технічні розробки до обсягу продажу продукції.
Враховуючи цей показник, який постійно відстежують органи статистики розвинутих країн, класифікують галузі й в-ва за ступенем наукомісткості та здійснюють аналіз інновац. процесів.
За темпами технологічного та економ. розвитку світове співтовариство поділяють на такі групи:
1. Технологічне ядро: США, Японія, Німеччина, Велика Британія;
2. Країни першого технологічного кола: Італія, Канада, Швеція, Голландія, Австрія, Південна Корея та ін.
3. Країни другого технологічного кола: найрозвинутіші країни з погляду інновац. складової (Китай, Ізраїль, Сінгапур та ін.).
4. Постсоціалістичні країни Сх. Європи (Польща,Чехія, Словаччина, Угорщина, Румунія, Болгарія, Литва,Латвія та ін.).
5. Країни СНД ("Україна, Росія, Білорусь, Казахстан).
6. Країни, що розвиваються.
7. Принципи формування інновац. політики під-ва.
Формування інновац. політики слід здійснювати на основі певних принципів, які мають відображати загальний, системний підхід до управління інноваційними процесами на під-ві, окреслювати межі інновац. д-сті.
Принципи формування інновац. політики — норми, правила поведінки організації, що встановлюють взаємозв'язок між розвитком під-ва і напрямами його інновац. д-сті.
Формування інновац. політики слід здійснювати на основі таких принципів: переважання стратегічної спрямованості, орієнтація на потреби ринку, цілеспрямованість, комплексність, планомірність, інформаційна забезпеченість.
Переважання стратегічної спрямованості. Інноваційна політика має формувати умови для створення і збереження тривалих конкурентних переваг під-ва. А це вимагає прогнозування розвитку ринкової ситуації у довгостроковому періоді. Тому інноваційну д-сть слід планувати в межах обраної стратегії, а реалізація інновацій повинна забезпечувати досягнення стратегічних цілей. Тип загальної стратегії визначає напрям інновац. пошуку та зміст інновац. д-сті, впливає на вибір форм її організації.
Розроблення стратегії як довгострокової моделі розвитку під-ва спирається на його внутрішній потенціал і здійснюється з урахуванням обмежень зовнішнього середовища та тенденції їх зміни у прогнозованому майбутньому.
Орієнтація на потреби ринку. Розроблення і впровадження інновацій буде доцільним за умови, що вони внесуть у товар чи послугу (прямо чи опосередковано, в даний момент чи у перспективі) те, що вигідно відрізнятиме його від аналогічних товарів конкурентів, тобто створять йому конкурентні переваги. Для цього необхідно ретельно досліджувати ринок та
його наявні і приховані потреби.
Цілеспрямованість. Будь-які інновац. зміни на під-ві слід здійснювати з певною метою. Мету визначає вище керівництво як бажану модель стану під-ва у майбутньому, можливість досягнення якої оцінюється з урахуванням різних внутрішніх чинників (особистих якостей працівників під-ва, рівня професіоналізму, співвідношення мотивів і стимулів тощо) і чинників зовнішнього середовища, що встановлює ресурсні та інституційні обмеження, за яких можливе досягнення цілі, або вказує засоби її досягнення.
Комплексність. Цей принцип вказує на необхідність залучення у процес розроблення інновацій усіх внутр. елементів під-ва. Це пов'язано з функціонуванням під-ва як інтегрованого механізму, зміна однієї частини якого обов'язково спричинить зміни в одному чи декількох інших елементах.
Планомірність. Комплексність при плануванні інновацій передбачає систему координації всіх планів під-ва, незалежно від їх функціональної належності та цільової спрямованості, рівня розроблення та застосування. Планування інновації має відбуватися з урахуванням цільових завдань різних інновацій, відмінностей у стадіях створення та впровадження інновацій, відмінностей залучення у ці процеси різних служб під-ва
Інформаційна забезпеченість. Передбачає формування інновац. політики з врахуванням сучасних досягнень НТП і тенденцій розвитку науки і техніки у відповідній галузі. Тому керівництво під-ва має надати службам НДДКР вільний доступ до джерел науково-технічної інформації з метою забезпечення їх нормативно-технічною, конструкторською документацією, патентними описами, власними розробками, ноу-хау з організації в-ва тощо у тих сферах д-сті, якими займається під-во.