
План-конспект уроку на тему "Урок розвитку зв’язного мовлення. Навчальне редагування тексту"
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Навчальне редагування тексту.
Мета: Навчити дітей правильно вживати слова та уміння їх редагувати; виховувати почуття любові та поваги до слова, до мови.
Епіграф.
“Я мислю, отже, існую”.
Р.Декарт
Основний зміст уроку.
І. Слово вчителя.
Наше завдання – дослідити важливу мовну проблему – редагування тексту.
Водночас, розглядаючи її далі працюватимемо над питанням слововживання, чистоти мови та мовлення.
Кожен із вас буде у ролі дослідника. Спробуйте проявити уміння творчо мислити, усебічно аналізувати мовні поняття та явища, висловлювати власні думки.
ІІ. Постановка проблемного завдання.
Визначення основних типів помилок у текстах. Редагування тексту.
Творча робота №1.
Завдання 1. Відредагувати речення та словосполучення.
Більша половина учнів не виконала домашнє завдання.
Урок розпочнеться в 13 годин.
Мені повезло: не визивали до дошки.
Дошку вимили чистою тряпкою.
Не сиди на полу.
Самий кращий малюнок.
Хрустальний світильник.
Я не получаю газет.
У диктанті зустрічаються помилки.
Земельний участок.
Грошовий перевод.
Завдання 2. Виправте помилки, вкажіть, від якого російського слова утворено кальку.
Хочу сказати слідуюче.
Запущений хворий.
Поступати по закону.
Приймати участь.
Повістка прийшла по пошті.
Завдання 3. Виправте неточно вжиті слова.
Ще у школі нам дали кілька уроків діловитої мови.
Спонсори дали допомогу школі.
Його звільнили з-за відсутності доказів.
Сутеніло, і він уже не відрізняв деталі на малюнку, що висів на стіні навпроти.
Завдання 4. Усуньте помилковий смисловий зв’язок, замінивши речення на два.
З лісу вийшли кілька солдатів у камуфляж них строях, які щось кричали.
Школа запрошує на викладацьку роботу вчителів, сторожа, кочегара.
Творча робота №2.
Доберіть потрібне слово: вимагати чи потребувати.
... сплатити борг своєчасно.
Ця справа ... наших рук і розуму.
Сплативши гроші за покупку ... від касира чек.
Квартира хороша, але ... ремонту.
Доберіть потрібне слово: всупереч чи наперекір.
Хай люди знають, хто йде ... громаді.
... невтішним прогнозам весна виявилася доволі м’якою й вологою.
... суховіям і чорним бурям наші предки орії з правіків обробляли землю.
Завдання 1. Знайти помилки у будові словосполучень. Записати правильні варіанти.
Попадати в скрутне становище;
Дякую Вас;
По запрошенню;
Оцінки по історії;
Інженер по техніці безпеки.
Завдання 2. Виправити подані речення і пояснити характер помилок у них.
Було холодно, і сонце стояло високо.
У першій кімнаті палилося в грубці, двері якої були відчинені.
Завдання 3. Прочитати речення і виправити помилки.
Товариш захоплено розповідав про матч, і я не слухав його.
Де піду, усюди зустрічаю однокласників і знайомих.
Пішов дощ і небо заволокли низькі сірі хмари.
На якому сидиш, не рубай того стовпа.
Завдання 4. Вказати на недоліки у поданих реченнях. З’ясувати причину їх виникнення. Виправити речення.
Око Ірини вабили блакитні ромашки, голубі волошки, троянди, нарциси.
Творча робота №2.
Розкрити дужки, добираючи слово, що найточніше відповідає змісту речення.
Сьогодні на уроці української мови (говорив, розповідав) нам про норми літературної мови.
Ввечері Галинку додому (проводжали, супроводжували) друзі.
Учні почали (шукати, розшукувати, відшукувати) дорогу з лісу до дому.
ІІІ. Підсумок.
IV. Домашнє завдання.
Відредагувати речення.