
План-конспект уроку на тему "Складання усного повідомлення"
Тема: Складання усного повідомлення.
Мета: Вчити дітей складати усне повідомлення, слідкувати за своє мовою; розширювати знання з української мови, поглиблювати і удосконалювати свій кругозір та інтелект; виховувати почуття відповідальності за долю українського слова.
Тип уроку: Розвиток зв’язного мовлення.
Епіграф.
Барвистість одвічна народної мови –
Це щось невимовне, прекрасне, казкове:
І ласка любові, зелена калина
І пісня досвітня в гаях – солов’їна.
(П.Усенко).
Основний зміст уроку.
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Що таке текст?
2. Які ознаки тексту?
3. Які елементи тексту?
4. На які частини поділяється текст? Принцип його поділу.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми поговоримо про складання усного повідомлення. І про те, щоб кожне повідомлення було зв’язним, зрозумілим. Учень чітко і ясно викладає свою думку, оформляє грамотно, використовує в своєму мовленні метафори, епітети, порівняння. В зв’язку з цим наша мова стає яскравою, багато, милозвучною.
IV. Робота з текстом.
Прочитайте текст, визначте, до якого типу й стилю мовлення він належить, доберіть до нього заголовок.
(Українська мова)
Українську мову можна порівняти з безкраїм могутнім океаном, що котить бурхливі хвилі своїх лексиконів. Мова мого народу схожа на барвисту, дивовижну, розкішну й запашну квітку, що приваблює своєю неповторністю ароматів.
Рідна мова – співуча й мелодійна, як народна пісня, бо ввібрала в себе шум осіннього жовто багряного листя, гомін зелених дібров, запах вишневих садків, журавлинний клич.
Сила рідного слова чаруюча й магічна. І хоч століттями воно бідувало, переслідувалось і заборонялось, а все ж таки вистояло, відродилось і хвилює найтонші струни людського серця.
Бесіда з класом.
1. Який стиль мовлення даного тексту? (Художній)
2. Який заголовок ви підібрали? (Мова моя солов’їна)
3. Яка основна думка тексту? (Любов до українського слова)
4. Із скількох частин складається текст? (Із трьох частин)
5. Які заголовки ви підібрали до кожної із них? (1. Мова мого народу. 2. Рідна мова. 3. Сила слова)
Завдання 1. Скласти план до даного тексту.
План.
1. Мова – могутній океан.
2. Мова – квітка запашна.
3. Рідна мова – пісня народна.
4. Сила рідного слова.
5. Відродження українського слова.
Завдання 2.
1. Знайдіть ключове речення.
2. Усне переказування всього тексту.
3. Вибіркове читання тексту з конкретним завданням.
Завдання. Знайти художні засоби (епітети, метафори, порівняння) в даному тексті.
Завдання 3. Вибіркове переказування прочитаного тексту.
Завдання 4. Доповість речення словами із довідки.
1. За звучанням українська мова співуча ...
2. Сила рідного слова могутня ...
3. Барви слів увібрали в себе всі тони й відтінки, на які багата природа, ось чому мова моя – живописна ...
Довідка: калинова, барвінкова, квітуча, чародійна, таємнича, безсмертна, дзвінка, солов’їна, поетична.
V. Підсумок.
1. В чому сила і краса української мови?
2. З чим порівнюють нашу мову?
3. Що ми чуємо в рідному слові?
4. Яким було минуле нашої мови?
VІ. Домашнє завдання. (Текст “Квітниця”)
Квітниця
Про його квітницю знав цілий світ! Подивитися на неї приїжджали з далеких країв і розносилася-розліталася по всіх усюдах слава про квітниковий дивоцвіт.
Квітом милувалися митці. До квітниці зліталися сила-силенна працьовитих бджілок, вгодованих трутнів й іншої комашні.
Про квіти, квітоньки, квіточки, квітинки співали пісні. Дівчата квітчалися дивоквітом.
Про державу-квітницю, де панував щасливий квіт, де розквітала краса, знали всі.
Квітникар радів і ще з більшою любов’ю дбав про своє квітникове царство, де завжди царювала краса, гармонія і натхнення.
Завдання.
1. Скласти план.
2. Виписати з тексту спільнокореневі слова.
3. Дібрати до них можливі синоніми.