Головні персонажі казки Мауглі та їх характеристикаТема уроку. Головні персонажі казки Мауглі та їх характеристика Мета: вчити характеризувати персонажів казки і висловлювати своє ставлення до них, відрізняти твір Кіплінга від його пізніших ін-терпретацій; розвивати вміння виділяти в тексті ключові фрази, складати план-характеристпку персонажа; виховувати сміливість, чесність, кмітливість, бажання вчитися, вміння застосовувати знання в неочікуваних ситуаціях. Обладнання: ілюстрації до казки в підручнику, мультверсія твору. Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і на¬вичок. Зміст уроку I. Повідомлення теми, мети. II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання: — Учні зачитують записи у зошитах: Друзі Мауглі «Вороги» Мауглі Мати Вовчиця Шер-Хан Батько Вовк Табакі Брати вовки Мавп'яче Плем'я Акела Біла Кобра Балу руді собаки Багіра Бульдео Каа селяни Мессуа III. Характеристика героїв твору. 1. Робота з ілюстрацією в підручнику (с. 134). — Кого з героїв твору ми бачимо на малюнку? Як вони пов'язані з долею Мауглі? 2. Характеристика Матері Вовчиці. 1) Робота з текстом: знайти речення, що характеризують Матір Вовчицю. — Мати Вовчиця скинула з себе вовченят і стрибнула вперед; очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо глянула в розлючені очі Шер-Хана (с. 138). — Відповіді не було, і Мати Вовчиця вже приготувалась до бійки; вона знала, що це була б її остання бійка, якщо до цього дійде (с. 139). — Мати Вовчиця разів зо два казала йому, що Шер-Ханові не мож¬на довірятись і що рано чи пізно він, Мауглі, повинен убити Шер-Хана (с. 140) та ін. 2) Робота в зошитах: записати риси вдачі Ракші. Смілива (с. 138, 139), вірна Мауглі (с. 139) та його названим бать¬кам (с. 159), розумна і передбачлива (с. 140), справедлива (с. 159), люб¬ляча (с. 144) тощо. 3. Усна характеристика Балу. 1) Учні зачитують вибрані вдома уривки з твору1: — Тоді єдиний звір іншої породи ... Я сам буду його навчати (с. 140). — Людське дитинча — це Людське дитинча ... Хіба це не варто ле-генького стусана? (с. 144-145). — Я навчив тебе закону ... Джунглі з'являться на твій поклик (с. 187). 2) Узагальнювальна усна розповідь учнів про Балу. Балу — сонливий бурий ведмідь, єдиний звір іншої породи, допуще¬ний на Племінну Раду. Він навчав вовченят Закону Джунглів. Він пер¬ший висловився про те, щоб Мауглі залишився у Зграї. Він дуже доб¬рий, сильний, але може бути й вимогливим, мудрим. Його згадка про Каа врятувала Мауглі. Він звернувся з напутнім словом до юнака, коли той вдруге повертався до людей... 4. Складання цитатного плану-характеристики Багіри. 1) Слово вчителя. Ставлення звірів до Мауглі — особливе. Мати Вовчиця сприймає його як сина, її вовченята — як брата, і це зрозуміло: вони — роди¬на. Так само тепло ставиться до нього і чорний звір — мудрий, силь¬ний і підступний — пантера Багіра. Вона відрізняється від інших мешканців джунглів надзвичайною незалежністю, можливо, тому, що народилася в неволі. («Я народилася в князівських клітках в Удей-пурі...»). Багіра багато знає про людину. Слід від нашийника — пос¬тійне нагадування про життя серед людей, до яких вона, переважно, ставиться зневажливо. Коли Мауглі вдруге повертається до людей, пантера співає йому: Я у клітці народилась, Вже дорослою звільнилась. Знаю я стежки Людини — То твої стежки, дитино! Не наслідуй анітрішки Вкрай ліниву дику кішку, І шакала сторонися, З ним нізащо не водися: Це нероби і лакузи. їм аби напхати пузо: Вони завжди не від того, Щоб покривдити слабого. ...Згасли зорі на світанні. Закінчилось полювання. Йди тихіш! Дивись під ноги! Не кричи, як Бандер-Логи! (Світлі ночі й ранки тихі, Бороніть його від лиха!) Хай з тобою скрізь і всюди Ласка Джунглів наших буде! 2) План характеристики. Добір у тексті прикладів до розкриття пунк¬тів цього плану. Багіра Усі знали Багіру, і ніхто не наважувався ставати їй на дорозі. Дж. Р. Кіплінг 1. Краса пантери. «Чорна тінь упала посеред кола. То була Багіра, чорна пантера, вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які вилискували у світлі місяця, мов намальовані» (с. 140). 2. Шляхетність. «Убивати голе дитинча — просто ганьба». 3. Любов до Мауглі. «Це вперше зроду Багіра билась не на життя, а на смерть». 4. Мудрість Багіри. Червона Квітка — товариш, сильніший за саму Багіру чи Балу або тих із зграї, хто любить Мауглі. 5. Ставлення до людей. «Людина — голий коричневий землекоп, безволосий і беззубий пожирач землі!» (с. 160); «Мені не вперше попадати у клітку...» (с. 160); в хатині Мессуа: «...перші ряди людей позадкували назад, до порога. В цей час пантера підвела голову й позіхнула солодко і навмисне повільно, — так вона позіхала завжди, коли хотіла образити когось рівного собі» (с. 161). 6. Вірність Законам Джунглів. Другий викуп. 5. Евристична бесіда «Чому у світі джунглів є Бандар-Логи?» — Запитання: За що в джунглях зневажали Бандар-Логів? Чому мав¬ ші викрали Мауглі? Які слова Мауглі показують, що він переконався в справедливості слів Балу? Як Бандар-Логи показали свою байдужість до життя Мауглі? Чому Мауглі порівнює людей із племенем мавп? Кіплінг складає для Бандар-Логів дорожню пісню, у якій є такі слова: Ось посідали ми й диспут ведем, Голови сушимо, нігті гризем: Плани складаємо — добрі, корисні, Мудрі, величні та ще й славнозвісні! їх неодмінно нам треба здійснить — Всі... лиш єдиним бажанням і вмить!.. Ах, ми й забули!.. Та ти постривай... — Виявляється, такі персонажі теж потрібні. Навіщо? | Узагальнення. Світ джунглів і світ людей складається з Добра і Зла. Сила, яка впорядковує життя в обох світах — Закон. Якщо в Холодних, Печерах панує беззаконня, то це «дуже погане місце», і його мешкан¬ці — Мавпяче Плем'я — були покарані і переможені друзями Мауглі. Пригода з Бандар-Логами переконала хлопчика також у необхід¬ності знань. Потрібно вміти застосовувати те, що знаєш, у неочікуваних ситуаціях. 6. Каа. Уривок з казки (с. 150) і уривок з мультверсії. IV. Підсумок уроку. 1. Вікторина «Упізнай героя». — До отруйних гадюк він ставився навіть з презирством і вважав їх за боягузів, — але мав страшну силу. (Каа.) — Краї його піднятих крил були осяяні призахідним сонцем. (Чіль.) і — Чорна, мов смола, і страшна, мов пекло. (Багіра.) — Він тільки й знає, що нишпорить скрізь, робить різні капості, роз-носить плітки та їсть ганчір'я й обрізки шкіри на смітниках. (Табакі.) — Очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо глянула в розлючені очі Шер-Хана. (Мати Вовчиця.) Висновок. Втілення в образах звірів певних людських рис. V. Домашнє завдання. 1. Знайти в підручнику і записати в зошити Закони Джунглів. 2. Знайти уривки у казці, де порівнюються світи джунглів і людей. 3. Прочитати або перечитати с. 171-187. Із наукових досліджень В описі звірів Кінлінгу вдалося досягти такої живої виразності, якої не знає, можливо, жодне з людських облич, зображених у нього в кни¬гах. У незліченній множині Кіплінгових персонажів люди розрізняють¬ся іменами та двома-трьома біографічними штрихами, але одразу запам'ятовуються Мати-Вовчиця і Батько-Вовк, ведмідь Балу і безс¬трашна чорна пантера Багіра (...). Звірі зберігають у Кіплінга достовір¬ність свого тваринного вигляду, і, разом з цим, кожному з них надана жива, одухотворена характерність і кожен переконливо поводиться від¬повідно з нею. Світ людей. Мешканці: жрець, Мсссуа, Хаті, Бульдео, кобра з нори під смоквою. Предмети і природа: царина, пастка на пантер, рупії, заби¬тий бик, рушниця. 2. Перевірка домашнього завдання. 1) Зачитування Законів Джунглів, записаних у зошити. — Тварини не мають права міняти місце ловів без завчасного попе¬ редження (с. 137); заборона полювати на людину (с. 137); у тих випад¬ ках, коли виникає незгода, чи приймати щеня до Зграї, за нього повин¬ ні заступитись принаймні два члени Зграї, окрім батька та матері (с. 139); життя такого щеняти можна викупити (с. 140); поєдинок по¬ одинці з ватажком Зграї (с. 142); вимовлене Владичне Слово Джунглів забезпечує захист у кожної істоти із джунглів (с. 145); подяка за допо¬ могу (с. 150) тощо. 2) Узагальнювальна бесіда. Якими сторонами життя тварин керують Закони Джунглів? Чи всі їх дотримують? Як ставляться до тих, хто порушує Закон? Навіщо жи¬телям джунглів Закон? (Закони Джунглів керують життям жителів джунглів, їхніми стосунками між собою та з людьми. Порушення Закону Ділить джунглі на тих, хто «одної крові» та іншої, обґрунтовуючи спра-ведливість.) III. Виконання навчальних завдань. 1. Роль автора в тлумаченні і коментуванні Закону. — Евристична бесіда. Який головний Закон Джунглів? Як пояснено в тексті, чому Н?^южна^ вбивати людину? Яке пояснення, на вашу думку, є справедливим? Чому? (Головний закон Джунглів — _заборона~~вІтиввти-людину. Автор наголошує на тому, що підстави для цього закону і пояснення його звірами не збігаються. Така заборона доцільна, бо «вбивство люди¬ни рано чи пізно викличе прибуття білих людей з рушницями верхи на слонах і кількох сотень темношкірих людей з барабанами, ракетами і смолоскипами. І тоді кожен у джунглях зазнає лиха». Звірі ж дають мо-ральне тлумачення: «Людина — це найслабша і наймеїіш захищена істо¬та, і тому чіпати її не личить мисливцеві». Так вони наголошують на своїй силі, але водночас спотворюють ре-альність, бо людина захищена своїм розумом, духовністю, врешті і руш-ницями, ракетами, смолоскипами, і навіть Мауглі має ніж, з яким ніколи не розлучається.) 2. Складання схеми «Світ джунглів і світ людей: закон, простір і час». 3. Обговорення схеми. Матеріал для обговорення: Звірі живуть на Сіонійських горах. Кіп-лінг невипадково так їх називає. У Єрусалимі на пагорбі Сіон була роз¬ташована резиденція царя Давида, у Біблії Сіон називається житлом бога Яхве, Царством Божим на землі і на небесах. Місце, де живе Зграя