Підготовка до твору — характеристики улюбленого персонажа з повісті «Мауглі»Мета: поглиблювати знання і розуміння тексту повісті-казки «Мауглі»; розвивати навички складання плану характеристики героя, усної характеристики персонажа; виховувати інтерес до творчості Дж. Р. Кіплінга. Обладнання: дидактичний матеріал «Анкета мого улюбленого героя». Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Зміст уроку I. Актуалізація опорних знань. Учитель. Як добре, коли поруч друг, який ніколи не підведе, не зра-дить, допоможе в скрутний час, порадіє твоїм успіхам, як власним, пос-півчуває в горі. У хлопчика Мауглі серед мешканців Джунглів були приятелі, як, наприклад, пітон Каа чи слон Хаті. Мав Мауглі й заклятого ворога — тигра Шер-Хана, але були в нього й справжні друзі. Кого зі звірів можна називати найкращими друзями Мауглі? {Багіру й Балу.) Чи лише друзями для Мауглі були чорна пантера і старий ведмідь? {Ні, вони були і вчителями.) Чого навчили Мауглі Балу та Багіра? {Балу вчив Закону Джунглів, від нього Мауглі дізнався, якою смачною їжею є горіхи й мед, Багіра нав¬чила лазити по деревах, полювати.) Хто з героїв повісті-казки «Мауглі» сподобався вам найбільше? Чому? II. Робота за темою уроку. і. Повторення вимог до написання твору — характеристики героя. Учитель. Перш ніж писати твір, слід пригадати вимоги до його на¬писання. Ознайомтеся з пам'ятками, які я для вас приготувала. Основні вимоги до написання твору — характеристики героя 1. Добре знати текст твору. 2. Дотримуватись правил побудови твору. I. Вступ. (Слід висвітлити коли, за яких обставин учень ознайомився з твором, познайомився з героєм; чим твір (герой) привернув його увагу). II. Основна частина. Опрацювання теми твору за планом. (План може бути таким: 1. Хто герой? 2. Портрет персонажа. 3. Риси характеру героя. Які вчинки їх розкривають? 4. Мова персонажа. Про що вона свідчить? 5. Ставлення героя до інших персонажів. 6. Ставлення інших персонажів до героя.) III. Висновок. Авторська оцінка героя. Чи збігається вона з оцінкою учня? Чому? 3. Не переходити на викладення (переказ) змісту твору. 4. Міркування слід формулювати повно, послідовно, грамотно. 5. Кожний новий пункт плану починати викладати з абзацу. 6. Написавши твір, уважно прочитати його, виправити помилки. 2. Анкета героя. (Відповіді учні записують у робочому зошиті.) Приклад заповнення анкети подаємо нижче. Анкета героя Ім'я — Багіра. Місце проживання — джунглі Індії. Місце народження — князівські клітки в Удейпурі. Зовнішність — чорна як сажа, але з гарними плямами на хутрі, які виблискували у світлі місяця, мов намальовані; голос її солодкий, мов мед, а шерсть м'якіша за пух; має чудово загострені пазурі сталево-синього кольору; очі Багіри світяться, мов два нефрити. Риси характеру — смілива, рішуча, нестримна, хитра, справедлива, добра до друзів, мудра. Захоплення — полювати, спілкуватися з Мауглі. Друзі — Мауглі, Балу. Вороги — Шер-Хан, Табакі, Бандар-Логи. Ставлення до Закону Джунглів — завжди дотримує його. 3. Робота з текстом. Учитель. Які вчинки Багіри можуть проілюструвати її риси ха¬рактеру? Знайдіть підтвердження своїм словам у тексті, зачитайте уривки. 4. «Аукціон слів». Учні добирають і записують засоби виразності до образу Багіри. Пе-реможцем аукціону вважається той, хто назвав слово останнім. Наприклад, щодо Багіри: швидка, мов блискавка; промайнула чор¬ною стрілою; сяюче хутро; схожа на сталеве лезо; її мова заколисує; очі горять вогнем; в очах світиться мудрість; волелюбна; нескорена.... 5. Бесіда. Учитель задає запитання, учні відповідають на них і висловлюють своє ставлення до чорної пантери. а) Чому Багіру вважають у Джунглях страшнішою за Шер-Хана? б) Чи відповідає це дійсності? в) Чому Багіра не може витримати погляду Мауглі? Можливо, вона його боїться? г) Як ставиться Мауглі до Багіри? НІ. Усна характеристика Багіри. IV. Самостійне складання анкети улюбленого персонажа. Доцільно запропонувати учням скласти розповідь про улюблено¬го героя за анкетою, використовуючи цитати з тексту повісті-казки «Мауглі». Домашнє завдання. Підготуватись до твору — письмової характерис-тики героя. Скласти план характеристики улюбленого героя повісті-каз¬ки Дж. Р. Кіплінга й записати його в робочий зошит.