.: Menu :.
Home
Реферати
Книги
Конспекти уроків
Виховні заходи
Зразки документів
Реферати партнерів
Завантаження
Завантажити
Електронні книги


????????...

 
��������...
Чи варто виправдовувати чіпку? - кайдашева сім 


Чи варто виправдовувати чіпку?

Нетрадиційні методи... До них ідеш роками. Часто їх підказують самі учні, яким нецікаво читати або навіть слухати про страхіт¬тя давнього життя, бо всіх нас поглинають сьогоднішні пробле¬ми. Та все починається з минулого. І ти впевнено йдеш на урок переко¬нувати учнів глибше вдивлятися в персонажів класичної літератури, звідки й беруть початок наші гордість, гідність, патріотизм і теперішні соціальні біди: пияцтво, несправедливість, злочинність, родинні кон¬флікти.
Не поспішаймо з підручника вичитувати про злочини, «породжені характером суспільних відносин перших пореформених років», або «згубний вплив дрібновласницького побуту». Вчитаймося в художні тек¬сти – тільки тоді вони відкриють нам глибинні думки майстрів худож¬нього слова далеких часів.
Соціально-психологічний роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» ставить безліч проблем. Чи головним у романі є питан¬ня, винесене в заголовок? Чи не відповіла на нього революція 1917 року? То чому ми й досі говоримо про тих «голодних волів?» Сучасному підліт¬кові слухати й переказувати чужі думки (навіть наймудріших критиків) нецікаво. А нестандартний підхід показує, що (?!?) роман гідний того, аби нащадки його знали (?!?).
Письменники всього світу споконвіку порушували питання про сенс людського існування, філософські категорії життя і смерті. Чи одно¬значну відповідь на них дають самі автори? Чи завжди вони осуджують того, хто став убивцею? Ні, читач розумом і серцем повинен потруди¬тися й знайти свою відповідь. А для цього в школі треба не розкладати твір на порції – відповідно до трьох чи шести годин і лише одну з них відводити на розкриття таких надзвичайно складних образів, як Сава чи Чіпка, а великі твори вивчати, так би мовити, «блочним» методом, розв'язуючи якусь головну психологічну проблему, наприклад: «Чому Чіпка став убивцею?..»
Починаючи від життєвої історії Василя Гнидки, письменник хотів простежити, хто і як потрапляє на дно суспільства. Бідували мільйони, а злочинцями ставали лише сотні. Не від боягузтва, не від слабості, не від хворої психіки став убивцею і Чіпка. А від чого ж?
с.73
Мене вразило, як один з десятих класів дружно став на захист цього персонажа: у ньому стільки гарних якостей, він такий роботящий, його любить Галя, його жорстоко ображали люди, тому він змушений був захищатися й мститися.
Справді, хто не жалів Чіпку, не співчував його загубленій силі? Та, можливо, сьогодні важливіше не милосердя до нього, а психоаналіз при¬чин, що призвели до свідомої жорстокості? Ми поступово доходимо дум¬ки, що все-таки найбільша цінність на землі – людина і позбавляти її життя руками іншої людини – злочин.
Виходячи з аргументації учнів згаданого вище десятого, інший деся¬тий одержав завдання стати (за бажанням) обвинувачами й захисни¬ками Нечипора Вареника. Ніколи так зацікавлено не слухали своїх товаришів учні, та й ті, що готувалися, виступали натхненно – відчували неабияку відповідальність і тому вибирали найпереконливіші моменти з біографії підсудного. Було суворо обумовлено: навіть якщо виступаю¬чий вважав Чіпку злодієм, він не мав права (тимчасово) це говорити. Наводити слід тільки факти. Слово взяли захисники.
ОКСАНА Г. З розкритими всьому доброму довірливими очима вхо¬дить Чіпка у людський світ і одразу наштовхується на глузливо-образ¬ливе: «байстрюк!» Народна мораль, свого роду природний дозатор чис¬тоти суспільства, перенесла гріх батька на матір і дитину і готова не тільки принизити малюка, а й викинути на узбіччя. Звужується коло тих, хто любить Чіпку, жаліє його, не відкидає: баба, мати, дід Улас, Грицько. І тільки коли Чіпка став хазяїном, громада визнала його. І гро¬мада ж знову легко його відкинула, коли парубок став безземельним. Жодна душа не стала його обороняти.
ВАДИМ К. Не будемо відкидати такого фактора, як спадковість: батько був людиною з темним минулим. Щось кримінальне, мабуть, пе¬редалося й синові, а громада шукала в хлопчика із самого його наро¬дження ріжки і хвіст, а дехто й у батька «сам бачив» їх при арешті. Нелюбов односельців була ніби запрограмована, а хлопець приречений на самотність. Самотність – це страшна річ. Які думки про свою непов¬ноцінність вона породжує! Навіть у наш час самотність штовхає непов¬нолітніх до самогубства.
ТЕТЯНА Л. А мати? Вироблена, з постійною думкою про нестатки, повернеться з поля, а син «з'їсть лишній кусок хліба чи покачається у ка¬люжі... Лишенько! То не огонь паше, то лице Мотрине; то не іскри сип¬лються, – то її прокльони та духопелики...» І син не злюбив матері, не слухався її, часто бував лютий на неї. Не проходять кривди безслідно. Ставши дорослим, Чіпка не раз ображав Мотрю, піднімав на неї руку, обкрадав, зневажав.
А згадаймо Чіпку в найкращі моменти його життя, на піднесенні, коли йому все вдавалося, коли Галя не могла його не полюбити, на¬стільки щастя висвітило в ньому все найкраще – гордість, гідність, тер¬піння, працелюбність. І ось прямо в польоті, коли душа співала, доля наносить удар, якщо не смертельний, то фатальний: життя нічого не вар¬те. І традиційні ліки від горя – горілка й веселе товариство, яке «все розуміє». Чи не сучасна ця історія? Ми нерідко таке можемо прочитати в сьогоднішніх газетах та журналах.
ІГОР С. Зверніть особливу увагу на ті моменти життя парубка, коли його не кривдили, коли він мав нормальні умови для життя і праці: землю і повагу громади. Чи не тоді він був самим собою? А змінюються умови існування – чи то спадковість прокидається, чи то зло велике в душі назбиралося. Чіпку поступово покидають близькі люди, залишають з осоружним товариством, яке й підбиває на всі злочини. А перший нерозкритий злочин породжує новий.
ЗОЯ М. Згадайте тих, хто підніс першу чарку юнакові, хто привчив його до горілки. Якраз вони й кинули його в скрутну хвилину, їм потрі¬бен був не Чіпка, а кошти на пияцтво. Навіть Галя не змогла розрадити чоловіка і піднесла йому чарку, покликала товариство, а сам Чіпка в цей час ще боровся з собою й долею.
с. 74
Ось таким став цей чоловік, що вважав себе суддею над заможною частиною громади, а потім і взагалі над усіма... Цей шлях йому вимо¬стило суспільство.
САШКО М. Я б передусім відзначив хазяйновитість Чіпки, бажання мати гарну сім'ю, любов до дружини. Чіпка не цурався ніякої роботи. Дружба з Грицьком, симпатії Христі свідчать про Чіпку як людину, гід¬ну шани й приязні. Та Чіпку оточувало чимало людей, що збивали його з пуття – товариство, Явдоха, яка до самої смерті отруювала життя в сім'ї, що пригріла її. Складається враження, ніби ця жінка раділа, що не одна вона в світі така негідниця.
І нікого не зустрів Чіпка, хто б допоміг йому знайти інші шляхи бо¬ротьби: в усьому селі не знайшлося нікого сміливішого й розумнішого. А може, він просто рано народився, коли ще не було організованої бо¬ротьби проти соціального зла?
ОЛЬГА К. У людини від народження закладено все – і добро, і зло. Якщо життя зруйнує духовні цінності – переможе зло. А коли до душі ніхто не постукає – настає трагедія. Ми не бачили, наприклад, щоб на допомогу Чіпці прийшла церква зі своїми заповідями: «Не укради! Не убий!»
Ось такі сильні аргументи захисту Нечипора Вареника перед вла¬дою і людьми, такі звинувачення ними влади і людей навели наші «ад¬вокати». Але ми знову й знову поверталися до тези: «Чіпка – вбив¬ця і він не може бути виправданим!»
І тепер виступили обвинувачі людини-злочинця, яка свідомо, не з ме¬тою захисту підняла руку на іншу людину, мотивуючи це як помсту за кривду (кривдили – одні, а потерпають від злодія – інші!).
Сучасні підлітки звернули увагу насамперед на те, що Чіпка, ма¬буть, обнадійливо сприйняв той факт, що перші крадіжки й навіть убив¬ство не були викриті. У нього з'явилася впевненість: мене не піймають, я не якийсь там невдаха. Це, відзначали діти, часто губить людей і в наш час. Ледь не в кожного виступаючого знайшлися свіжі приклади з життя і преси про згубність «першої чарки», «першого злочину». Діти говори¬ли, але ставало ясно, що обвинувачі були слабшими, ніж захисники.
А мені найбільше хотілося розвінчати Чіпку як «благородного мес¬ника» й шукача правди, бо саме цим багато хто з учнів виправдовував його – мовляв, інакше він діяти не міг. Хіба краще було б, якби ні він, ні хтось інший не обурювалися проти кривд панів, а покірно терпіли на¬ругу? Адже сам автор роману протиставляє бунтареві Чіпці «доброго господаря» Грицька, який не тільки не протестує, а й ховається, коли приятель кличе на допомогу? Чи, можливо, Грицько – кращий за Чіпку? Тільки й того, що роботящий. Так і Чіпка може добряче працювати, коли є для цього умови. А якби всі, як Грицько, тихо-мирно працювали, дбали лише про свій прибуток, то хто б тоді на революцію піднявся?
І знову довелося повернутися до історії земельного наділу Чіпки, до його юності... Й поступово учні переконуються, що ніколи не було в Чіп¬ки безвихідного становища, що тільки нетерпіння і злість на людей керу¬вали ним, штовхали до падіння.
– А давайте проаналізуємо своє життя. Чи є серед нас такі, кого б не ображали близькі люди? Чи є такі, кому вже нічого бажати? Чи не впадаємо ми іноді в такий відчай, що й жити не хочеться? Чи завжди у своїх невдачах ми звинувачуємо лише себе, а не шукаємо винуватців? Чи не буваємо такі беззахисні, як і Чіпка?
І всі відповіли ствердно, і погодилися, що навряд чи з будь-якої скрутної ситуації єдиним виходом може бути помста, а ще страшніше – вбивство. Не можна виправдовувати злочин важким дитинством, нелю¬бов'ю до себе людей. Отже, не всякими шляхами можна дійти правед¬ного діяння. Думай і думай, як, борячись проти зла, не скоїти ще біль¬шого й непоправного лиха.

Ось такий урок життя дає роман. Урок, який триває й нині.

Search:
????????...

дитячі малюнки присвячені безпеці та миру в Україні

Твір на тему "покріпачення України в романі Панаса Мирного Хіба ревуть воли як ясла повні

Боровиковський як основоположник українського романтизму

віршики (англ. мова)

Написання м'якого знаку

головне меню ос вікіпедія

михайло старицький біографія

Магія рідного слова

багатозначні слова приклади

виховний захід з хімії



?????????? ????????? ????
   
Created by Yura Pagor, 2007-2010