
Історія педагогіки
ПЛАН (1год)
1. Предмет і завдання курсу "Історія педагогіки".
2. Джерела і методи. Дослідження історії педагогіки.
Література
1. Історія педагогіки (За ред. М,С,Гриценка К., 1983р.).
2. Хрестоматія до історії зарубіжної літератури педагогіки. Упорядник А.І.Піскунов 2-с, вид.-М., 1961р.(рос. м.).
3. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (X-поч. XXст.) - К., рад. школа - 1991р.
4. Міклухо Маклай. Подорож на острови Нової Гвінеї.
Підручники
Швець Володимир Петрович. Історія української школи і педагогіки (навчальний посібник). - Тернопіль, - 1994р.
Історія педагогіки за редакцією Гриценка К. 1973р.
Історія педагогіки - наука, яка вивчає розвиток теорії і практики освіти. Навчання і виховання підростаючого покоління з найдавніших часів, до наших днів.
Історія педагогіки при правильному підході до минулого допомагає вчителю правильно розв’язувати різні педагогічні питання теорії і практики минулого, сприяє розширенню педагогічного кругозору, розвиває педагогічне мислення вчителя, застерігає від вузько утилітарного, рецепторного підходу до виховання.
Щоб правильно зрозуміти закономірності розвитку освіти, навчання і виховання необхідно знати історію розвитку освіти, виховання, школи та педагогічних теорій від найдавніших часів до наших днів.
Історія педагогіки є одночасно педагогічною та історичною наукою.
Виховання виникає з появою людства воно розпочинається в процесі зародження виробництва, в процесі виготовлення знарядь праці.
Розвиток суспільства і зміни у відносинах між людьми завжди знаходили своє відображення у практиці навчання, виховання підростаючих поколінь, у меті і завданні школи та в педагогічних теоріях.
Споконвіків була потреба передачі виробничого досвіду і знань старшого покоління молодшому поколінню.
Педагогіка завжди була зв’язана філософією, а до кінця XIXст. вважалось частиною філософії.
Історія педагогіки вивчає історичний досвід навчання і виховання в процесі життя і діяльності людства. Без знання минулого неможливо повністю зрозуміти сучасне суспільство.
Для правильного освідомлення процесу виховання потрібно розглянути як зароджувалось і як воно розвивалось, тоді стане зрозумілим, яким воно є сьогодні…
Завдання
Які ж завдання курсу історії педагогіки?
1. своїм першочерговим завданням історія педагогіки ставить вивчення історичного досвіду навчання і виховання розвитку школи, освіти педагогічної думки насамперед на Україні.
2. Наступним завданням - є озброєння вчителя вмінням аналізу педагогічних фактів.
3. Завдання історії педагогіки є навчити педагога критично і творчо використовувати досвід минулого у практичній діяльності.
4. Завдання історії педагогіки є ознайомити вчителя на Україні з головними педагогічними творами та ідеями видатних педагогів та культурних діячів.
Для правильного осмислення процесу виховання потрібно розглянути як воно зароджувалось і як розвивалось.
З розвитком навчання і виховання нагромаджувався певний досвід, практика, на основі яких і виникла наука про виховання людини - педагогіка.
Джерела історії педагогіки
Джерелами історії педагогіки є:
- пам’ятки стародавньої писемності, (рукописи, берестяні грамоти) з питань виховання, навчання, освіти.
- архівні матеріали з питань виникнення виховання, розвитку писемності, освіти.
- опубліковані офіційні документи і матеріали з питань освіти (закони, Проекти, доповіді, звіти).
- підручниками, навчальні посібники, програми, навчальні плани та інші матеріали, які характеризують роботу школи.
- твори видатних педагогів
- педагогічна преса.
Методами дослідження історії педагогіки можуть бути:
- вивчення архівних та інших джерел;
- методи співставлення;
- вивчення кращого досвіду;
- педагогічне наукове спостереження це ціле направлене, систематичне сприймання дослідником досвіду навчально-виховної роботи в природних умовах.
- Педагогічний експеримент - це науково поставлений метод в галузі навчальної або виховної роботи, вивчення дослідником.